جشنواره زمستانه تا بهار(جشنواره عیدانه) ۱۰ درصد تخفیف در کل دوره ها مهلت ثبت نام فقط و فقط تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲

آموزش افزایش سرعت گوشی اندرویدی بدون نیاز به روت

فهرست مطالب

افزایش سرعت گوشی‌های اندروید

تمام گوشی‌ها به مرور زمان نسبت به ابتدای عمر خود کندتر می‌شوند و این مسئله کاملا طبیعی هست. گوشی‌های اندروید هم از این مسئله مستثنا نیستند، اما شدت کند شدن دستگاه ممکن است از یک گوشی با گوشی دیگر متفاوت باشد.

عموما در گوشی‌های پایین و میان رده به دلیل ضعیف‌تر بودن بستر سخت افزاری، کند شدن گوشی به مرور زمان محسوس‌تر خواهد بود.

آیا می‌دانید که ترفندهای زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم سرعت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟
در این مقاله قصد داریم چند نمونه از کاربردی‌ترین روش‌های افزایش سرعت گوشی اندروید را بدون نیاز به روت کردن در خدمتتان قرار دهیم .

1. حافظه داخلی گوشی  خود را مدیریت کنید.

حافظه داخلی گوشی نقش مهمی در کند شدن عملکرد گوشی ایفاء می‌کند. هرچه حافظه یک گوشی پرتر شود، کند شدن بیشتر خواهد شد. این مسئله یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث کند شدن گوشی‌های هوشمند به مرور زمان می‌شود .

چرا که با گذر زمان تعداد اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که در گوشی نصب می‌کنید یا عکس‌هایی که با دوربین می‌گیرید بیشتر می‌شوند و به طبع فضای بیشتری از حافظه گوشی اشغال می شود . می‌توانید با مدیریت دقیق حافظه دستگاه ، به بالا رفتن سرعت عملکردهای آن کمک کنید .

ترجیحا از نگهداری عکس‌ها، اپلیکیشن‌ها، بازی ها، موزیک‌ها، ویدیو ها و هر فایلی که به آن نیاز ندارید خودداری کنید .

2 . از شر بلوت ویرها خلاص شوید!

برخی از برنامه‌ها و بازی‌هایی که در گوشی شما نصب هستند، ممکن است فضای بسیار زیادی از رم دستگاه را اشغال کنند و به مرور زمان کاربرد خود را از دست دهند. این اپلیکیشن‌ها به اصطلاح بلوت ویر (BloadWare) هستند.

نصب این اپلیکیشن‌ها در گوشی روی سرعت عملکرد آن تاثیر مستقیم دارد. هرچه رم شما بیشتر اشغال شود، سرعت عملکرد در گوشیتان کمتر می‌شود.  پس سعی کنید همیشه بلوت ویرها را شناسایی کرده و از نصب  آن‌ها بر روی گوشی خودداری کنید.

3.حافظه کش (Cache) گوشی را پاک کنید.

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، پر بودن حافظه داخلی گوشی منجر به کند شدن عملکرد آن می‌شود. در این بین حافظه کش اپلیکیشن‌ها یکی از موضوعاتی هست که باعث اشغال حافظه داخلی دستگاه می‌شود .

به منظور حذف حافظه کش گوشی اندرویدی خود وارد منوی تنظیمات (Settings) شوید، سپس گزینه Storage را انتخاب کنید. حالا باید گزینه Cached data را لمس نموده و فایل‌های ذخیره شده این قسمت را پاک نمایید.

افزایش سرعت گوشی های اندروید بدون روت

 

4. ویجت‌های غیر ضروری را حذف کنید

ویجت‌ها عموما بسیار کاربردی هستند و علاوه بر ایجاد ظاهری یونیک برای دستگاه اندرویدی منجر به ساده‌تر شدن دسترسی کاربر به بخش‌ها و اطلاعات خاص آن می‌شوند. لازم است بدانید که ویجت‌ها نیز می‌توانند منجر به کاهش سرعت گوشی شوند.

ویجت‌ها برای فعال بودن  یک مقداری از رم دستگاه را اشغال می‌کنند و زمانی که تعداد آن‌ها زیاد شود، خود به خود بخش بیشتری از رم اشغال خواهد شد. بدین صورت سرعت عملکرد گوشی افت می‌کند.

5.انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری اندروید را محدود کنید

شاید تا حالا متوجه نشده باشید، اما گوشی اندرویدی شما انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری خاصی  ارائه می‌کند.

برای مثال زمانی که وارد قسمته تنظیمات می‌شوید ، یک انیمیشن برای نمایان شدن گزینه‌های این بخش با سرعت زیاد ایجاد شده و صفحه از پایین به بالا کشیده می‌شود. همچنین با فشردن دکمه Back  صفحه فعلی از بالا به پایین کشیده و سپس ناپدید می‌شود.

این انیمیشن‌ها در بخش‌های مختلفی از گوشی‌های اندرویدی ارائه شده‌اند و می‌توانند در کاهش سرعت گوشی و افزایش مصرف شارژ باتری نقش داشته باشند .

خوشبختانه روشی وجود دارد که شما با استفاده از آن می‌توانید بدون نیاز به روت کردن دستگاه، انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری آن را غیرفعال کنید. برای انجام این کار باید به منوی Developer Options که در حالت عادی پنهان هست مراجعه کنید .

برای دسترسی به این منو از راهنمایی که در مقاله “آموزش فعال‌سازی Developer Options و USB Debugging در اندروید” خدمتتون ارائه کردیم می‌توانید استفاده کنید‌.

بعد از فعال سازی Developer Options وارد آن شده و گزینه Windows Transition Scale را انتخاب و گزینه 0.0 را برای آن در نظر گرفته تا انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری گوشی غیر فعال شوند و به این ترتیب شما شاهد افزایش سرعت گوشی اندروید می‌شوید.

7. همگام سازی اتوماتیک (Auto Sync) را غیر فعال کنید

اندروید از قابلیتی تحت عنوان Auto Sync بهره می‌برد که به موجب آن اطلاعات انواع اکانت ها  به صورت خودکار همگام سازی می‌شوند.

در نتیجه اگر تعداد زیادی اکانت در گوشی اندروید شما فعال باشد، قابلیت Auto Sycn می‌تواند باعث افزایش مصرف شارژ باتری و همچنین کاهش سرعت گوشی اندروید شود. بنابراین توصیه می‌شود که برای دستیابی به سرعت بیشتر در عملکرد اندروید، قابلیت Auto Sync آن را غیر فعال کنید.

8. اپلیکیشن‌های موجود در پس زمینه را غیر فعال کنید

یکی از قابلیت‌های بسیار خوب اندروید، مربوط به فعال نگه داشتن اپلیکیشن‎‌های اخیر در پس زمینه دستگاه است.

زمانی که اپلیکیشن‌ها در پس زمینه گوشیتان فعال باشند، رم آن را مصرف کرده، بنابراین همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، این مسئله می‌تواند منجر به کند شدن گوشی اندروید شما شود.

پس همیشه سعی کنید اپلیکیشن‌های پس زمینه دستگاه را غیر فعال کنید .

برای این کار دکمه اپلیکیشن‌های اخیر (Recent Apps) گوشی خود را فشرده و سپس آیکونی که برای حذف تمام اپلیکیشن ها از پس زمینه ارائه شد، را انتخاب کنید.

9. از برنامه‌های افزایش سرعت گوشی استفاده کنید

اپلیکیشن‌های بسیاری وجود دارند که به طور اختصاصی با هدف افزایش سرعت گوشی‌های اندروید طراحی شده‌اند.

عموما در این اپلیکیشن‌ها بخش‌های اختصاصی برای حذف فایل‌های به درد نخور از حافظه گوشی و همچنین غیر فعال کردن اپلیکیشن‌های پس زمینه و پاک کردن حافظه کش دستگاه و نیز مدیریت برنامه‌های نصب شده روی دستگاه شما، خالی کردن رم گوشی و بسیاری موارد دیگر لحاظ شده است. که کاربر با لمس گزینه‌های مربوط می‌تواند، علاوه بر کاهش مصرف شارژ باتری باعث افزایش سرعت عملکرد دستگاه هم شود.

برای مثال برنامه DU Speed Booster & Cleaner یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های اندرویدیست، که با هدف افزایش سرعت دستگاه طراحی شده است. شما نیز می‌توانید از این برنامه به عنوان یکی از روش‌های افزایش سرعت گوشی اندروید خود استفاده کنید.

10. گوشی خود را ریست فکتوری کنید

ریست فکتوری (Factory Reset) دستگاه اندرویدی یکی دیگر از موثرترین روش‌های افزایش سرعت گوشی می‌باشد.

از آنجایی که با فکتوری ریست کردن گوشی تمام اطلاعات فعلی موجود در آن حذف و دستگاه به حالت پیش فرض کارخانه تبدیل می‌شود، سرعت عملکرد آن هم شبیه به حالتی خواهد شد که در روزهای اول خرید گوشی شاهد آن بودید.

اما فراموش نکنید که با نصب برنامه‌ها و به مرور زمان بار دیگر مشکل قبل به سراغتان می‌آید و فکتوری ریست روش دائمی برای مقابله با کند شدن سرعت گوشی‌های اندروید نیست.

راه های افزایش سرعت گوشی اندروید2

11. اپلیکیشن‌های مدیریت استارتاپ استفاده کنید

حتما متوجه شده‌اید که گوشی اندرویدی شما در حین راه اندازی یا ثانیه‌های نخست استارتاپ سرعت بسیار کمی داشته و لگ‌های زیادی را از خود نشان می‌دهد.

دلیل این مسئله با اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه ارتباط مستقیمی دارد. گوشی شما در حین استارتاپ یا راه اندازی سعی می‌کند تا تمام اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه را لود (Load) و آماده کند. این مسئله باعث می‌شود تا شما با لگ و تاخیر کاملا محسوسی مواجه بشید.

برای رفع این مشکل می‌توانید از اپلیکیشن های اختصاصی استفاده کنید که قابلیت مدیریت استارتاپ در اندروید را دارند.

به این شکل می‌توانید مشخص کنید که در حین راه اندازی گوشی دقیقا کدام اپلیکیشن ها لود یا بارگذاری و آماده به کار شوند. کاهش تعداد برنامه های استارتاپ می‌تواند تاثیر بسیار محسوسی بر روی افزایش سرعت گوشی اندرویدی شما داشته باشد.

12. از لانچرهای اندرویدی استفاده کنید که مخصوص شرایط خاص هستند

اگر گوشی شما یک گوشی اندرویدی قدیمی هست ، که مدت هاست برای آن به روز رسانی صورت نگرفته و باگ های زیادی در رابط کاربری آن وجود دارند، استفاده از یک لانچر اندرویدی می‌تواند تا حد معقولی مشکل را برطرف کند.

در نظر داشته باشید که این روش فقط در شرایطی کاربرد دارد که گوشی شما بسیار قدیمی بوده و مدت بسیار زیادی از انتشار آپدیت های نرم افزاری آن گذشته باشد.

13. بهتر است قابلیت 4x MSAA را فعال کنید

یکی دیگر از روش هایی که می‌تواند منجر به افزایش سرعت گوشی اندرویدی شما شود، مربوط به فعال سازی بخش (4x MSAA) در منوی تنظیمات گوشی است.

این گزینه می‌تواند، پتانسیل گرافیکی دستگاه را افزایش داده و به ویژه در حین بازی کردن سرعت عملکرد دستگاهتان را تقویت کند. اما در نظر داشته باشید ممکن است در سمت مقابل باعث افزایش مصرف شارژ باتری شود.

در نظر داشته باشید که گزینه  (Turn on 4x MSAA) در بخش  (Developer Options) منوی تنظیمات واقع شده و شما باید برای دستیابی به این قسمت اول بخش (Developer Options) را در گوشی خود فعال کنید.

14. از اپلیکیشن‌های کلینر (Cleaner) استفاده کنید

اکثر اپلیکیشن‌های خاصی که با عنوان Cleaner (کلینر یا پاک کننده) شناخته شده‌اند می‌توانند کمک بسزایی در بالا بردن سرعت گوشی داشته باشند.

این نوع برنامه‌ها روند حذف فایل‌های به درد نخور و کش گوشی را بسیار سریع و آسان تر می‌کنند. پس بکارگیری آن‌ها یکی از روش‌های موثر در افزایش سرعت گوشی اندرویدی خواهد بود.

15. ریستارت کردن گوشی را هرگز فراموش نکنید!

اگر چه در مرحله استارتاپ گوشی شاهد روند کند شدن آن هستید، اما این مسئله بدان معنا نیست که نباید دستگاه را ریستارت کنید!

ریستارت کردن دستگاه باعث حذف خودکار فایل‌های فرسوده و بی‌استفاده شده و منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه می‌شود.

توصیه می‌کنیم حداقل روزی یک بار گوشی خود را ریستارت نمایید. این کار نیز یکی از موثرترین ترفندهای موقت افزایش سرعت گوشی‌های اندروید می‌باشد.

16.لانچر های اندروید

بعضی اوقات ، دستگاه های منسوخ خیلی کند و هنگ می کنند ،  کاربران می توانند هنگام باز کردن کشو برنامه یا هنگام پیمایش در صفحه نمایش ، یک تصادف کند یا ناگهانی را تجربه کنند. هر لانچر شخص ثالث می تواند مسئله را برای شما حل کند زیرا لانچرهای شخص ثالث اغلب به روز می شوند.

17.راه اندازی مجدد به موقع

خوب  بیشتر کاربران فراموش کرده اند که تلفن خود را مجدداً راه اندازی کنند. خوب ، این همان چیزی است که باعث از کار افتادن دستگاه می شود. کاربران باید دستگاه های خود را هر روز مجدداً در یک ساعت خاص شروع کنند زیرا این کار به پاک کردن برنامه های ناخواسته کمک می کند.

امید است توانسته باشیم، در زمینه سرعت بخشیدن به عملکرد گوشی‌های اندروید شما را یاری کنیم. شرکت فنی مهندسی دکتربرد در ارائه انواع خدمات آموزش تعمیرات موبایل و تبلت شما را همراهی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت نام دوره‌ها و نحوه برگزاری آن‌ها با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 7 =

enemad-logo
کارشناسان ما حتما باهاتون تماس میگیرن