جشنواره زمستانه تا بهار(جشنواره عیدانه) ۱۰ درصد تخفیف در کل دوره ها مهلت ثبت نام فقط و فقط تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲

ماینر چیست؟ اجزای تشکیل دهنده ماینر

فهرست مطالب

ماینر چیست؟

ماینر در واقع دستگاهی است که شما توسط آن می‌توانید در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن به آنچه که می‌خواهید در زمینه ماینینگ ارز دیجیتال دست پیدا کنید. این موارد معمولا برای کاهش مصرف برق مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین برای اینکه اجزای دیگر از کامپیوتر یا سخت افزار شما دچار مشکلات نشوند. دقت داشته باشید که استفاده از ماینر تماما به شناخت اجزای مختلف آن بستگی دارد.

سخت افزارهای مختلفی که به عنوان اجزای ماینر شناخته می‌شوند در واقع به شما کمک خواهند کرد که بتوانید کار خود را آسان تر انجام دهید. این قطعات برای بخش‌های مختلف یک ماینر ایجاد شده است و نقش بسزایی را هم در تشکیل پیکره‌های مختلف ایفا خواهند کرد. حال به معرفی اجزای ماینر می‌پردازیم:

اجزای تشکیل دهنده ماینر

شما باید در انواع مختلف ریگ ماینینگ به این بخش ها دقت داشته باشید. نه سوکت‌های پردازنده مرکزی می‌توانند به تنهایی کار کنند و نه بخش‌های دیگر. اجزای ماینر در کنار هم به شما کمک خواهند کرد که کار ماینینگ را آسان تر انجام دهید پس در ادامه با ما باشید.

1. مادربرد

مادربرد به‌ عنوان قطعه‌ای مادر در رایانه‌های استخراج ارز دیجیتال نقش بسیار زیادی را در تشکیل پیکره ایفا می‌کند. نکته‌ای که در مادربردهای مورد استفاده در ریگ‌های ماینینگ باید به آن دقت داشت تعداد درگاه‌های PCIe می‌باشد.

تمامی سخت‌افزارهای مادربرد برخوردار از درگاه‌های PCIe توانایی فعالیت در بطن یک سیستم استخراج را دارند، اما وجود تعداد درگاه‌ بیشتر در زمینه فزونی قدرت پردازشی و ارتقاء رایانه در آینده تأثیرات بسیاری را می‌تواند به خود اختصاص دهد. افزایش تعداد سخت‌افزارهای کارت گرافیک موجود در یک مزرعه ماینینگ محدودیت‌های بسیار فراوانی نظیر کمبود تعداد درگاه‌های PCIe، بزرگ بودن سیستم خنک‌کننده (دو اسلاته و سه اسلاته) و … را در خصوص نصب فیزیکی آن‌ها به ارمغان می‌آورد، لذا دقت به تهیه و خرید مادربرد مناسب از جمله مراحل وقت‌گیر در جمع‌آوری ریگ‌های ماینینگ به شمار می‌رود.

2. حافظه اصلی

حافظه اصلی در ماینر در واقع جز مهم ترین بخش ها به شمار می‌آید. گنجایش ذخیره سازی اطلاعات حافظه اصلی تاثیرات بسیاری را در فرایند استخراج به خود اختصاص داده است. فرایند استخراج در ارزهای دیجیتال تقریبا از وابستگی‌های بسیاری به حافظه اصلی برخوردار است البته از آنجایی که یک بخش عظیم عملیاتی توسط کارت های گرافیک انجام می شود، شما باید گنجایش حافظه اصلی سیستم یعنی رم مفید خود را افزایش دهید.

حافظه اصلی در یک ریگ ماینینگ به طور کلی به چهار دسته تقسیم بندی می‌شود که سیستم عامل و نرم افزار لینوکس از جمله مهمترین آن هاست. بر همین اساس هم می توان گفت که این مقدار برای ویندوزی با مشخصاتی که حداقل واقعی در نظر گرفته شده است بس خواهد بود.

تراشه شتاب دهنده گرافیکی

در نهایت هم از جمله اجزای ماینر می‌توانیم به تراشه های شتاب دهنده گرافیکی اشاره کنیم که در قالب اصلی ترین موجودات در پیکربندی‌های سیستم ماینینگ مورد استفاده هستند و با فراهم کردن فاکتور نرخ هش مستقیما در فرایندهای استخراج نقش دارند. البته توجه به نکات دیگر مانند انرژی مصرفی هم در انتخاب اجزای ماینر مفید است

منبع تغذیه (PSU)

سخت‌افزار منبع تغذیه بخاطر عملکرد پیوسته خود و فراهم آوری انرژی سیستم بسیار مهم بوده است و سهل انگاری در تهیه و خرید آن بدون شک تراژدی‌های گوناگونی را در آینده سبب می‌گردد. یک ریگ ماینینگ به‌صورت کلی 24 ساعت در هفت روزه هفته به فعالیت دائم می‌پردازد و منابع تغذیه موجود در بطن آن باید از توانایی لازم جهت فراهم آوردن انرژی بهره‌مند باشند.

توجه به فاکتور راندمان منابع تغذیه و برچسب‌های بهره‌وری برونزی، طلایی، پلاتینیومی و … نیز تأثیرات هنگفتی را در عملکرد دراز مدت سخت‌افزار به خود اختصاص می‌دهد. یک منبع تغذیه هنگام عدم قرارگیری در حداکثر بار کاری خود می‌تواند بهترین بازده انرژی را برای فرد به ارمغان آورد که نه تنها فعالیت دراز مدت قطعه، بلکه مبلغ قبض برق را مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین خرید منابع برخوردار از خروجی بیشتر از نیازمندی‌های سیستم اغلب برای پیکربندی‌های ماینینگ توصیه می‌شود.

دستگاه بوت

استفاده از سخت‌افزارهای مکانیکی دیسک سخت و SSD مستقیماً به سیستم‌عامل و نرم‌افزار استخراج بازگردانی می‌رود و پتانسیل سیستم تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرد. سیستم‌عامل لینوکس به دلیل ساختار متن باز و عدم نیاز به مشخصات سخت‌افزاری فراوان اغلب می‌تواند با کمترین امکانات نیز به فعالیت پرداخته و نصب آن بر روی یک فلش مموری 16 گیگابایتی و استفاده از آن به‌عنوان هارد نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

برخی از نرم‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال نظیر Claymore، فایل‌های خود را مستقیماً در حافظه ویدئویی کارت گرافیک نگهداری کرده و از نوشت آن‌ها بر روی دیسک فیزیکی جلوگیری به عمل می‌آورد، اما اغلب برنامه‌های پیش‌فرض ماین این مهم را به انجام می‌رسانند؛ بنابراین تهیه و خرید یک دیسک جامد با گنجایشی برابر با 60 گیگابایت می‌تواند بهترین تعادل را در سرعت سیستم‌عامل و میزان فضای کافی به ارمغان آورد، اما استفاده از دیسک‌های سخت مکانیکی نیز مشکلی را از این بابت ایجاد نمی‌کنند.

چارچوب کیس

استفاده از چهارچوب‌های پیش‌فرض کیس به دلیل محدودیت فضای آن‌ها، عدم برخورداری از گنجایش فیزیکی جهت میزبانی کارت‌های گرافیک و امکان پذیر نبودن دفع حرارتی به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

چهارچوب‌های اختصاصی ریگ‌های ماینینگ در ابعاد و اندازه‌های مختلف در بازار به چشم خورده و تهیه و خرید آن‌ها به دلیل برخورداری از میزان فضای لازم و تهویه مناسب اغلب پیشنهاد می‌شود، اما ذکر این نکته نیز ضروری است که یک فریم کیس در عملکرد نهایی سیستم ماینینگ تأثیری را به خود اختصاص نداده و برقراری پیکربندی ریگ با استفاده از قفسه‌های مغازه و یا حتی طراحی و ساخت یک چهارچوب کیس به‌صورت دستی نیز کاملاً میسر می‌باشد.

کابل های رایزر

اتصال مستقیم تعداد چندین کارت گرافیک به سخت‌افزارهای مادربرد از لحاظ فیزیکی امکان‌پذیر نبوده و استفاده از کابل‌های افزایش‌دهنده طول یا به‌عبارتی‌دیگر رایزر امری ضروری و مهم به شمار می‌رود، اما دقت به چندین نکته در به‌کارگیری رابط‌های مذکور لازم و ضروری می‌باشد.

در استفاده از کابل‌های افزایش‌دهنده طول، نحوه اتصال آن‌ها به منبع تغذیه می‌باشد. یک سخت‌افزار کارت گرافیک و رابط رایزر میزبان آن باید به صورت مستقیم به یک منبع تغذیه متصل و به‌عنوان مثال درگاه مولکس کابل به یک پاور و اتصال‌دهنده شش و یا هشت پین کارت گرافیک به منبع تغذیه‌ای دیگر متصل نگردد. علاوه بر آن اتصال تعداد دو رایزر بیشتر به یک کابل مولکس منبع تغذیه نیز به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد می‌شود.

مقدار انرژی دریافتی از طریق درگاه‌های مادربرد می‌باشد. استاندارد اکثر سخت‌افزارهای نامبرده در حال حاضر به‌گونه‌ای توسعه یافته‌ است که از توانایی فراهم آوردن تنها 150 وات انرژی از طریق تمامی درگاه‌های PCIe برخوردار بوده و افزایش این مقدار به ذوب شدن سیم‌ها و باس‌های لایه‌های داخلی مادربرد منتهی می‌شود.

بنابراین اتصال تمامی سخت‌افزارهای کارت گرافیک به مادربرد با استفاده از رابط‌های رایزر غیرفعال به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نشده و این مهم نباید از دو عدد در یک ریگ تجاوز کند (حداکثر دو کارت گرافیک با کابل غیرفعال به مادربرد متصل و دیگر رابط‌ها از نوع فعال به منبع تغذیه متصل شوند).

دوره آموزش تعمیرات ریگ ماینینگ و دوره آموزش تعمیرات ماینر در مرکز فنی و مهندسی تعمیرات تخصصی دکتر برد برگذار می‌شود، بعد از آموزش در این کلاس‌ها پشتیبانی مادام العمر و گواهینامه‌ی معتبر دریافت خواهید کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

enemad-logo
کارشناسان ما حتما باهاتون تماس میگیرن