جشنواره زمستانه تا بهار(جشنواره عیدانه) ۱۰ درصد تخفیف در کل دوره ها مهلت ثبت نام فقط و فقط تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲

تست قطعات پکیج

فهرست مطالب

فهرست مطالب

پکیج ها نیز مانند سایر دستگاه ها از همکاری بین چندین جزء تشکیل شده اند و قطعاتشان از آنها جدا نمی‌شند؛ بنابراین آگاهی از  نحوه کارکرد هر کدام آنها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به علت رسوب گذاری آب در مجاری و درون قطعات، پکیج ها نیز به سرویس و تعمیر دوره‌ای نیازمند هستند، که در آخر این مقاله به چگونگی سرویس هر قطعه نیز می‌پردازیم. با وجود همه اینها تست قطعات پکیج نیازمند تجربه و اطلاعات زیادی است؛ آموزش های مرتبط با آنها را می‌توانید در مجموعه دکتربرد دنبال کنبد.

اجزای پکیج

قطعات پکیج به دو دسته الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می‌شوند. و قطعات الکترونیکی به به صورت زیر تقسیم بندی میکنند:

  • برد‌ها: که وظیفه اجرای برنامه‌ها و کنترل درخواستی را دارند که در آن‌ها ذخیره شده است.
  • قطعاتی ک بسته به فرمان برد کنترل اقدام به اجرای عملیات می‌کنند و از برق 110 تا 120 ولت تغذیه می‌شوند.
  • قطعاتی که وظیفه گزارش تغییرات را به برد کنترل دارند.

در ساختار هر پکیجی قطعات زیر به کار رفته است:

درپوش تأمین هوای تازه_ مبدل اصلی_ فن_ پانل محفظه احتراق_ برنر_ ترموستات حد_ جرقه زن_ الکترود جرقه زن و تشخیص شعله_ حسگر خرجی مدار گرمایش_ پرشر سوئیچ آب_ شیر گاز_ حسگر خروجی مدار بهداشتی_ فلومتر و فیلتر مدار بهداشتی_ شیر تخلیه_ شیر خودکار هواگیری_ محفظه احتراق_ حسگر فشار آب_ منبع انبساط_ ترموستات حد_ اتصال دودکش_ پرشر سوئیچ هو

معرفی قطعات پکیج

تست پکیج

به طور کلی قطعات یدکی پکیج را در چهار دسته اصلی قرار می دهند که هر یک از این دسته ها خود دارای قطعات مختلفی بوده که هر یک عملکردی جداگانه دارند. این چهار دسته عبارتند از قطعات مکانیکی پکیج، قطعات مجری فرمان، سنسورهای پکیج و برد الکترونیکی پکیج.

قطعات مکانیکی دستگاه فعالیت خود را با توجه به نوع عملکردی که دارند انجام داده و نیازی به فرمان از سمت برد دستگاه ندارند.برعکس، قطعات مجری فرمان تنها زمانی عمل می کنند که برد پکیج فرمانی را به آنها بدهد، سنسورها نیز موظفند وضعیت دستگاه را به برد الکترونیکی پکیج اعلام نمایند. در نهایت برد الکترونیکی دستگاه که به عنوان مغز پکیج عمل کرده و فرمان های مختلف را به قطعات مجری صادر می کند.

مبدل حرارتی

لوله هایی که معمولا از جنس مس بوده و در چند ردیف در جلوی مشعل قرار می گیرند و عمل انتقال حرارت را از شعله به آب انجام می دهند. مبدل ها در دو نوع تک منظوره و دومنظوره وجود دارند که در مبدل های تک منظوره تنها یک سیال برای عبور آب مدار گرمایشی وجود داشته در صورتی که در مبدل های دو منظوره دو مسیر سیال وجود دارد.

منبع انبساط

منبع انبساط قطعه ای است که پشت دستگاه یا کنار محفظه احتراق قرار گرفته و موظف است که مقدار فشار آب مدار گرمایشی را به طور دقیق کنترل نماید.

شیر سه راهی

این قطعه نیز مانند دو قطعه نام برده از قطعات مکانیکی پکیج محسوب شده و تنها در پکیج هایی که دو مبدل می باشند به کار می رود. شیر سه راهی وظیفه دارد تا آب گرم را از مبدل ها به طرف رادیاتورها یا مدار آب گرم مصرفی ببرد.

ایرونت

قطعات پکیج ایرونت

ایرونت قطعه ای کوچک در بالای پمپ می باشد که هواگیری پمپ را انجام می دهد. خراب بودن این قطعه می تواند به علت عدم هواگیری عملکرد پمپ را با اختلال مواجه نماید.

سنسورهای پکیج

قطعات حسگرها شامل سنسور، پرشر و ترموستات می باشد که سنسور NTC که قطعه ای مهم در پکیج می باشد وظیفه کنترل دمای لوله مبدل را بر عهده داشته و پرشر میزان فشار آب را در مدار گرمایش کنترل نموده و ترموستات نیز در قسمت بالای کلاهک تعدیل پکیج تعبیه شده است.

پمپ سیرکولاسیون

در جریان گردش آب گرم و افت فشار از پمپ سیرکولاسیون استفاده می شود که پروانه ای در آن وجود داشته که با نیروی گریز از مرکز باعث به گردش درآوردن آب می گردد.

فن پکیج

نیاز است تا دودی که از احتراق پکیج حاصل می شود به بیرون فرستاده شود که این عمل توسط فن پکیج صورت می گیرد. علاوه بر آن فن پکیج وظیفه دارد هوا تازه را به داخل پکیج مکش نماید.

فلوسوئیچ

این به پکیج اطلاع می دهد که آب مصرفی به سمت برد کنترل پکیج باز شده است و محل قرارگیری آن در مدار آب مصرفی دستگاه می باشد.

روش تست قطعات پکیج

  1. تست جرقه زدن پکیج: با اتصال سیم‌های ترانس جرقه زن، جرقه زدن پکیج به طور مستقیم تست می‌شود، برای این که جرقه زن بتواند شعله را به صورت خطی در فاصله‌ای کوتاه ایجاد کند، باید جرقه زن با فاصله یک سانتی‌متر از مشعل باشد زیرا در این حالت جرقه زدن بالاترین راندمان را دارد. اگر دیدی که پکیج به صورت انفجاری روشن شد، مشعل را با مسواک سیمی تمیز کنید و جای جرقه زن را تغییر دهید، همچنین تمیز کردن محفظه را نیز فراموش نکنید.
  2. تست یون تشخیص شعله پکیج: وظیفه یون تشخیص شعله در پکیج این است که بعد از گرم شدن باید دستورات را به برد برساند و پس از آن برد دستور ادامه کارکردن شعله، بازماندن دیافراگرام شیر گازی و دستور کارکرد را صادر می‌کند. برای آن که از سالم بودن یون تشخیص شعله مطمئن شوید، با داشتن اطاعاتی از نحوه تست قطعات پکیج در این مورد می‌دانید که باید قطعه را تعویض کرده و سپس تست کنید. توجه داشته باشید که برای تست کردن قطعه درستی را از میان قطعات موجود در بازار انتخاب کنید.
  3. تست شیر موتوری پکیج: برای تست شیر موتوری (شیر سه راهه) ابتدا پکیج شیر موتوری را خارج کنید، در حالت گرمایشی مدار را روشن کرده و بعد از چند دقیقه آب گرم را باز کنید. اکنون شیر سه راهه شروع به کار کردن می‌کند و شفت به سمت بیرون می‌آید. اگر پکیج شما در حالت مصرفی کار می‌کند ولی شیربرقی دچار مشکل است، ولتاژ ورودی را اندازه بگیرید. اگر ولتاژی را دستگاه اندازه‌گیری به شما نشان داد پس شیر موتوری خراب است و اگر ولتازی وجود نداشت، برد کنترل پکیج مشکل دارد. عموما با وارد شدن آب به داخل موتور، شیر موتوری پکیج می‌سوزد و سیم پیچ را نیز می‌سوزاند و باعث اکسید‌شدن می‌شود.

تست قطعات مختلف پکیج

  • تست مدار مکانیکی پکیج

برای این که از سالم بودن مدار مکانیکی دستگاه اطمینان حاصل کنید باید آن را به روشی که گفته می شود تست نمایید. در ابتدا نیاز است تا سیم فاز را به پایین ترین و بالاترین سوزن وصل نمایید. نصب این سیم باید به صورت موازی باشد. در ادامه سیم نول باید به سوزن دوم از پایین نصب شده و برق وصل گردد. در این حالت باید با فشار حداقلی 5 و حداکثر 30 میلی بار به بخش ورودی دمیده تا گاز از قسمت خروجی مدار خارج گردد. در صورتی که گاری از این قسمت خارج نشور باید پیچ شعله کم را در قسمت مدولار دستگاه تنظیم نمایید.

  • تست مبدل پکیج (تک و دو منظوره)

برای این که مبدل های دو منظوره را تست نمایید باید در ابتدا یکی از مدارهای دستگاه تحت فشار هوا قرار داده و پس از آن مبدل را درون یک ظرف که پر از آب می باشد قرار دهید. اگر حباب هایی از طرف مبدل خارج شد می توان نتیجه گرفت که مبدل ما سوراخ بوده و باید تعمیر یا تعویض گردد. اما گاهی ممکن است حباب های خارج شده از طرف لوله های مدار دیگر باشند که در این صورت مسیرهای آب به یکدیگر راه پیدا کرده اند و مبدل دیگر قابل تعمیر نخواهد بود.

  • تست مبدل ثانویه پکیج های دو مبدله

در صورتی که شک دارید که مبدل مورد نظر دارای سوراخ می باشد نیاز است تا یکی از مدارها را تحت فشار هوا قرار داده و پس از قرار دادن آن در ظرف آب حباب های تشکیل شده را مورد بررسی قرار دهید. اگر حباب ها از مدار مخالف بیرون زدند نشان دهنده سوراخ بودن مبدل و نیاز به تعویض آن می باشد.

  • تست ترمینال شیر سه ‌طرفه

برای تست این قطعه باید آن را در دو حالت مصرفی و گرمایشی آزمایش نمود. برای تست ترمینال شیر سه طرفه در حالت گرمایشی باید پکیج را در حالت گرمایشی روشن کرده و پس از آن دمایی که لوله برگشت دارد را قبل از این که وارد دستگاه شود و بعد از پمپ شدن به سمت مبدل باید اندازه گیری نمود. اگر دما بعد از پمپ شدن به سمت مبدل بیشتر از حالت قبل از ورود به دستگاه بود می توان فهمید که سوپاپ شیر سه طرفه به سمت مبدل ثانویه نشتی دارد. حال برای این که عملکرد ترمینال شیر سه ‌طرفه را در حالت مصرفی نیز تست نماییم باید در ابتدا آب گرم را باز کرده و پس از ثابت شدن دمای آب، دمای لوله برگشتی را بررسی نمایید. اگر این دما گرم تر از قبل باشد نشانه نشبته انجام این تست بدون وجود دستگاه نیز امکان پذیر بوده و برای این کار باید مکش با دهان انجام گیرد.

  • تست سنسور NTC

برای امتحان کردن این سنسور در پکیج باید یک دستگاه اهم متر را آماده کرده و آن را در محدود 10 کیلو اهم قرار دهید. پس از آن این سنسور را از پکیج جدا نموده و آن را در کنار یک سنسور NTC سالم قرار دهید. سیم های اتصال اهم متر را به محل اتصالات سنسور وصل کرده و مقاومت آن را در دمای اتاق اندازه گیری نمایید. این مقدار باید 10 کیلو اهم بوده و در صورتی که عدد نشان داده شده کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد سلامت سنسور NTC تایید نمی شود.

  • روش تست قطعه سنسور دود پکیج

برای تست این قطعه نیز در ابتدا باد یک آوومتر را در حالت beezer تنظیم نمود و سیم های اتصال اوومتر را به اتصالات حسگر متصل کرده و منتظر صدای بیزر باشید. اگر کلید به حالت NC باشد و دما در حالت پایین قرار داشته باشد باید بیزر صدا دهد اما در صورتی که کلید به صورت NO باشد بیزر نباید صدایی آزاد نماید. حال در صورتی که سیم ها را متصل نمودید و به آرامی سر فیش ها را تکان دادید و صدای بیزر قطع و وصل گردید در این صورت کلید دچار مشکل بوده و باید تعمیر یا تعویض گردد.

  • اندازه گیری فشار ورودی کنترل گاز

برای عملکرد بهینه پکیج باید پیش از راه اندازی آن فشار ورودی کنترل گاز مورد بررسی قرار گیرد. برای این کار در ابتدا باید درپوش شیر گاز را باز نموده و لوله مانومتر را به درون آن قرار دهید. پکیج را روشن نموده و شیر آب گرم را تا انتها باز نمایید. فشاری که توسط مانومتر اندازه گیری می شود باید متناسب با نوع گاز مصرفی می باشد که شرکت سازنده پکیج اعلام کرده است. در ادامه پیچ کنترل گاز را بسته و آن را محکم نمایید.

ت سوپاپ می باشد.

  • تست سلامت پرشر سوئیچ

تست پکیج

برای بررسی کردن این قطعه باید دستگاه آوومتر در حالت بیزر تنظیم نموده و پس از آن دو سر سیم های اتصال آن را به محلی که فیش های برق پرشر سوئیچ  متصل می شوند وصل نمود. اگر پرشر سوئیچ سالم باشد باید بعد از روشن کردن دستگاه اتصال برقرار گشته و صدای بیزر شنیده شود. این روزها با توجه به جایگاه مهمی که پکیج ها در خانه های ایرانی در اختیار دارند، شناخت بهتر آنها باعث بهبود کارکرد پکیج و راحتی استفاده کنندگان آن نیز می‌شود. مجموعه دکتربرد با برگزاری دوره های آموزشی متنوع، امکان اخذ مدارک معتبر و بین المللی را برای علاقه‌مندان به حرفه های مختلف فراهم کرده است. در صورت تمایل میتوانید در دوره آموزش تعمیرات و نصب پکیج دیواری شرکت کنید.

مطالب مرتبط

جرم گیری و نحوه رسوب گذاری پکیج

کدهای خطا پکیج

روش هواگیری پکیج شوفاژ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

enemad-logo
کارشناسان ما حتما باهاتون تماس میگیرن