تخفیف ویژه تابستان فقط فقط از امروز تا 30 تیر 10 درصد در تمامی دوره ها تمدید شد.

تست استارت خودرو

آموزش گام به گام باز کردن و تست استارت خودرو پژو و پراید

آموزش باز کردن و تست استارت خودرو پژو و پراید شامل بررسی و تعمیر اجزای مختلف مانند سیم‌پیچ‌ها، پلانجر و زغال‌ها است. در استارت پژو، پلانجر به یک دو شاخه پلاستیکی متصل است و نیاز به دقت بالایی دارد، در حالی که در استارت پراید نصب آن ساده‌تر است.

استارت خودرو یکی از اجزای حیاتی است که نقش اساسی در روشن شدن موتور ایفا می‌کند. مشکلات استارت می‌توانند موجب اختلال در راه‌اندازی خودرو شوند. اگر به مشکلاتی در روشن شدن ماشین برخوردید، اولین قدم تست استارت خودرو است. این تست می‌تواند به شما کمک کند تا دقیقاً تشخیص دهید که آیا مشکل از قطعات استارت است یا بخش‌های دیگر خودرو.

 در این مطلب از مجموعه فنی حرفه‌ای دکتر برد، به روش‌های تخصصی تست و عیب‌یابی استارت پژو و پراید می‌پردازیم تا شما بتوانید مشکل را به درستی تشخیص داده و رفع کنید.

تست استارت خودرو

چگونه از سالم بودن استارت خودرو مطمئن شویم؟

قبل از باز کردن استارت، انجام تست استارت خودرو ضروری است. در بسیاری از مواقع مشکل استارت به دلیل ضعف باتری، اتصالات ضعیف یا مشکلات برقی خودرو است. بنابراین باید بررسی کنید که مشکل اصلی از استارت است یا از بخش‌های دیگر خودرو. برای این منظور، انجام تست استارت در شرایط کنترل‌شده و با تجهیزات مناسب بهترین راه است تا از باز کردن غیرضروری قطعات جلوگیری شود.

مراحل باز کردن استارت پژو و پراید

قبل از اینکه وارد جزئیات مراحل باز کردن و تعمیر استارت ماشین شویم، باید بدانید که این فرایند نیازمند دقت و آگاهی از نحوه عملکرد اجزای برقی خودرو است تا از آسیب به قطعات دیگر جلوگیری شود.

در این راستا، دوره‌ی آموزشی برق خودرو مجموعه فنی حرفه‌ای دکتر برد با تدریس اصولی و کاربردی، شما را به سطحی از مهارت می‌رساند که بتوانید به راحتی و با دقت بالا مشکلات استارت خودرو را تشخیص داده و تعمیر کنید.

 با شرکت در این دوره‌ها، می‌توانید به توانمندی‌هایی دست یابید که شما را از سایر تعمیرکاران متمایز خواهد کرد. حالا با اطمینان بیشتر به توضیح مراحل باز کردن و تعمیر استارت می‌پردازیم.

باز کردن استارت پژو

برای باز کردن و تعمیر استارت ماشین ، ابتدا استارت را با گیره روی میز کار محکم کنید و مراقب باشید که فشار زیادی وارد نکنید. سپس، سیم‌های منفی، مثبت و تحریک را به اتصالات مربوطه وصل کرده و با آچار ستاره‌ای (T)، چهار پیچ استارت را باز کنید. بعد از جدا کردن پیچ‌ها، اتوماتیک استارت و مجموعه آن را خارج کنید.

برای تست قطعات، پلانجر را نصب کرده و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. بندیکس و دنده سر استارت را بررسی کنید تا از یک طرف آزادانه بچرخد و از طرف دیگر قفل شود. همچنین، تست سیم‌پیچ‌ها را انجام دهید تا از عملکرد صحیح اتوماتیک اطمینان حاصل کنید.

در صورت نیاز به تعویض زغال‌ها، پیچ‌های پشت استارت را باز کرده و پوسته پشتی را جدا کنید. زغال‌ها را به ترتیب نصب کرده و پس از قرار دادن فنر و عایق، استارت را دوباره مونتاژ کنید. در نهایت، تست استارت خودرو می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل را شناسایی نمایید.

باز کردن استارت پراید

مراحل باز کردن استارت پراید مشابه پژو است اما ممکن است نحوه تعمیر استارت آن کمی متفاوت باشد.

ابتدا با پیچ‌گوشتی چهارسو پیچ‌های اتوماتیک را باز کنید، سپس با آچار 13 مهره‌ها و پیچ‌ها را جدا کرده و قطعه‌ها را خارج کنید. در استارت پراید، پلانجر راحت‌تر از استارت پژو جدا و نصب می‌شود. توجه داشته باشید که در استارت پراید روتور بزرگ‌تر و قوی‌تر از پژو است.

تفاوت استارت پژو و پراید

استارت پژو و پراید از نظر طراحی و عملکرد تفاوت‌های قابل توجهی دارند که به ویژه در روتور آن‌ها مشهود است. روتور، که در حقیقت بخش اصلی استارت است، وظیفه تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی را بر عهده دارد تا موتور خودرو روشن شود.

در استارت پژو، روتور کوچک‌تر است و بنابراین قدرت کمتری تولید می‌کند. برای جبران این کمبود قدرت، استارت پژو به گیربکس مجهز است که این گیربکس سرعت چرخش روتور را کاهش داده و در عوض، گشتاور آن را افزایش می‌دهد. این سیستم پیچیده‌تر است و معمولاً در مواقعی که نیاز به سرعت بالا و قدرت بیشتر باشد، عملکرد بهتری دارد.

در مقابل، استارت پراید از روتور بزرگ‌تری استفاده می‌کند که با آهنرباهای دائمی طراحی شده است. این نوع روتور به طور مستقیم قدرت کافی برای راه‌اندازی موتور را تأمین می‌کند و به همین دلیل نیازی به گیربکس پیچیده ندارد. این طراحی باعث می‌شود که استارت پراید ساده‌تر، مقاوم‌تر و نیاز به نگهداری کمتری داشته باشد.

 به همین دلیل، استارت پراید به دلیل طراحی ساده و قابلیت اعتماد بالاتر، برای استفاده‌های روزمره و خودروهای سبک مناسب‌تر است، اگرچه ممکن است در شرایط خاص توان کمتری نسبت به استارت پژو داشته باشد.

آشنایی با سیم‌ پیچ ‌های اتوماتیک استارت

در اتوماتیک استارت دو سیم‌پیچ وجود دارد که برای بررسی آن‌ها باید ارتباطات سیمی به درستی متصل شوند و عملکرد هر کدام به دقت بررسی گردد. پس از این مرحله، بهتر است برای اطمینان از عملکرد صحیح سیم پیچ‌ها و سیستم استارت، تست استارت خودرو را انجام دهید تا از سالم بودن کامل استارت و عملکرد بهینه سیستم اتوماتیک آن مطمئن شوید.

  • سیم‌پیچ کشنده: این سیم‌پیچ پلانجر را به سمت پایین می‌کشد تا دنده استارت درگیر فلایویل شود. این سیم‌پیچ باید فقط برای مدت زمان کوتاهی فعال باشد (حداکثر 3 ثانیه).
  • سیم‌پیچ نگهدارنده: این سیم‌پیچ پلانجر را در وضعیت پایین نگه می‌دارد و می‌تواند مدت طولانی‌تری در مدار باقی بماند.

تست دنده پلانجر (بندیکس)

دنده پلانجر یکی از مهم‌ترین قطعات استارت است که حرکت دورانی روتور را به فلایویل منتقل می‌کند. این دنده باید در یک جهت آزادانه بچرخد و در جهت دیگر قفل شود. برای تست استارت خودرو و بررسی عملکرد دنده پلانجر، آن را از استارت جدا و چرخش آن را بررسی نمایید تا مطمئن شوید در جهت معکوس قفل می‌شود.

تفاوت اصلی در نصب پلانجر استارت پژو و پراید در نوع اتصال است. در استارت پژو، پلانجر به یک دو شاخه پلاستیکی متصل می‌شود که نیاز به دقت بالا دارد و در صورت شکستن باید تعویض شود. اما در استارت پراید، نصب پلانجر ساده‌تر است و مکانیزم آن مشابه قفل‌های ساده است که نصب و تعویض آن را راحت‌تر می‌کند.

نکات کلیدی در نصب و تعمیر استارت خودرو

در تعمیر و تست استارت خودرو، رعایت نکات دقیق فنی برای عملکرد بهینه ضروری است:

  • جهت نصب پایه‌ها:  نصب نادرست پایه‌ها می‌تواند باعث اختلال در عملکرد استارت شود. سیم‌پیچ کشنده تنها زمانی به درستی کار می‌کند که پایه‌ها به درستی نصب شده باشند.
  • استفاده از گریس:  برای کاهش اصطکاک و افزایش عمر گیربکس استارت پژو، حدود 20 گرم گریس کافی است.
  • تعویض زغال‌ها: هنگام تعویض زغال‌ها، به نصب صحیح فنرها و عایق‌ها توجه کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.
  • عایق روی زغال‌ها: عایق‌های فیبری و لاستیکی مانع از بروز اتصال کوتاه و آسیب به سیستم می‌شوند.
  • جایگاه پیچ‌ها:  پیچ‌ها باید در محل صحیح خود نصب شوند تا از آسیب به قطعات داخلی جلوگیری شود. پیچ‌های بلند یا کوتاه در محل نادرست می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند.
  • عملکرد پیچ‌ها: دقت به بلندی و کوتاهی پیچ‌ها در استارت ضروری است، زیرا پیچ نادرست می‌تواند به قطعات آسیب برساند.
  • مدت زمان کارکرد سیم پیچ کشنده: سیم پیچ کشنده نباید بیش از 3 ثانیه در مدار بماند تا از سوختن آن جلوگیری شود.

دیدگاه نهایی

تعمیر استارت خودرو، چه پژو و چه پراید، نیازمند دقت و تخصص است. با شناخت دقیق قطعاتی مثل سیم‌پیچ‌ها، بندیکس و روتور به تشخیص درست مشکلات کمک می‌کند. همچنین، انجام تست استارت خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است تا از سالم بودن سیستم و جلوگیری از تعمیرات غیرضروری مطمئن شوید.

اگر به دنبال کسب مهارت‌های حرفه‌ای در تعمیر و عیب‌یابی استارت و سیستم‌های برقی خودرو هستید، دوره‌ی آموزش برق خودرو مجموعه فنی حرفه‌ای دکتر برد بهترین فرصت برای شماست. این دوره‌ها شما را با تکنیک‌های پیشرفته و روش‌های نوین آشنا می‌کند تا بتوانید مشکلات پیچیده را با اطمینان و دقت بالا حل کنید و وارد بازار کار شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
فیلم معرفی دوره های فنی حرفه ای اموزشگاه دکتربرد
برای مشاوره رایگان شماره تماس خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

13 − پنج =

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
برچسب محصولات