جشنواره زمستانه تا بهار(جشنواره عیدانه) ۱۰ درصد تخفیف در کل دوره ها مهلت ثبت نام فقط و فقط تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲

عیب یابی اینورتر ls600

فهرست مطالب

عیب یاب و تعیمیرات لوازم برقی نیاز به دقت ویژه ای دارد. حتما باید به نکات ایمنی توجه شود. به همین دلیل تجهیزات برقی را حدالامکان خودتان تعمیر نکنید. تعمیرکاران ماهری برای انجام این کار وجود دارند. آموزشگاه کاردانش با برگزاری دوره آموزش تابلو برق صنعتی، علاقه مندان این رشته را دعوت به یادگیری توسط اساتید برجسته و متخصص می‌کند. از ویژگی های این دوره پشتیبانی مادام العمر و ارائه مدرک معتبر و بین المللی است. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

اجزای تشکیل دهنده

عیب یابی اینورتر Ls600با این سه فرایند برق DC  به AC تبدیل شده و در موتور های AC  مورد استفاده قرار میگیرد.

 مدار یکسو کننده

این واحد مسئول عملکرد این قطعه در اینورتر این است. برق ورودی AC را به برق  DC  میانی تبدیل می‌کند.

 مداری DC

این واحد، برق DC میانی را در خازن هایی با توان بالایی که ولتاژ زیادی را در خود برای چند دقیقه نگهداری می‌کنند؛ ذخیره می‌کند.

مداری وارونگر

این واحد برق DC  را گرفته و به ولتاژ سینوسی AC تبدیل میکند.

عیب یابی اینورتر

  1. ابتدا در صورت بروز هرگونه مشکلی باید صفحه نمایش و اتصالات آنرا چک نمایید.
  2. پس از آن، دماها را بررسی کنید. اگر متوجه چیزی نشدید به صورت چشمی اینورتر را بررسی کنید.
  3. اگر گرد و غباری بر روی داریو وجود دارد ؛ آن هارا تمیز کنید. بعد از آن از سفت بودن اتصالات اطمینان حاصل فرمایید.
  4. در بسیاری از موارد شل شدن اتصالات ورودی و خروجی درایو منجر به قطع شدن اینورتر می‌شود.
  5. قطع یا شل بودن اتصال برق ورودی به درایو و اتصال به موتور معمولا مهمترین دلیل عدم کارکرد درست اینورتر است.
  6. ولتاژ سه فاز ورودی نباید انحرافی بیشتر از 5 درصد از مقدار اصلی خود داشته باشد.
  7. سپس ولتاژ خروجی داریو را بررسی کنید.
  8. اضافه ولتاژ و زیر ولتاژ اینورتر را از مدار خارج نمایید.
  9. همچنین مشکلاتی مانند اضافه بار موتور منجر به قطع شدن اینوتر خواهد شد.

 چک کردن اجزای اینورتر

عیب یابی اینورتر Ls600

اگر بررسی های بالا کمکی به عیب یابی اینونتر نکرد باید اجزای آن را چک کنید.

  1.  یک سو کننده ورودی
  2.   خروجی اینورتر
  3. خازن های باس DC
  4.  منبع تغذیه داخلی

Ground Short

این مورد نمایانگر خطای اتصال به بدنه است. ابتدا اینورتر را بدون موتور تست کنید. اگر مشکل همچنان باقی بود، به علت خطای سخت افزاری اینورتر یا کنترل برد است. اگر بدون موتور خطا نداشتیم و فقط با اتصال موتور این خطا ظاهر شد، مشکل از نشتی موتور یا ایراد کلاف ها می‌باشد. در این صورت موتور وسیم کشی آن را بررسی نمایید.

OV

ولتاژ ورودی را بررسی نمایید تا در وضعیت نرمال قرار گرفته باشد. زمانی که بار زیادی به موتور وصل بوده و موتور در حال حرکت باشد و به اینورتر فرمان توقف بدهیم، بارموتور را می چرخاند. یعنی حالت ژنراتوری ایجاد می شود و  موتور چرخانده شده توسط بار، ولتاژ زیادی تولید خواهد کرد. از طرف دیگر چون خازن های اینورتر توانایی تحمل ماکزیمم 400 VDC را دارند و ولتاژ بالاتر به آنها آسیب می رساند. مدارات حفاظتی اینورتر فعال شده و خروجی پس از اعلام خطای OV قطع خواهد شد.

در برخی از اینورترها پارامتری برای مشاهده ولتاژ DC باس در نظر گرفته شده است. از طریق این پارامتر ولتاژ را در هنگام خطا بررسی کنید. اگر ولتاژ کمی از حد مجاز بیشتر شده باشد و زمان توقف برای شما اهمیت چندانی ندارد، زمان Dec را افزایش دهید. اگر ولتاژ برگشتی زیاد بود باید از مقاومت ترمز جهت تخلیه ولتاژ برگشتی استفاده کرد.

LV

این خطا نشان دهنده، کم بودن سطح ولتاژ است. ابتدا ولتاژ ورودی را بررسی کرده و از نبود افت ولتاژ در شبکه اطمینان حاصل کنید. اگر در برق شبکه شما معمولا افت ولتاژ وجود دارد، در برخی اینورترها می‌توان با پارامتر خاصی سطح تشخیص افت ولتاژ در ورودی را کاهش داد تا اینورتر به ازای سطح پایین تری از ولتاژ قطع نماید و در واقع حساسیت آن کاهش یابد. برخی مواقع نیز جریان زیادی که از خروجی کشیده خواهدد شد. این جریان منجر به افت ولتاژ ورودی می‌شود. جریان خروجی را مشاهده کرده  و اگر این جریان از حد مجاز فراتر بود به توضیحات مربوط به خطای OC مجددا بازگردید.

OH

بررسی کنید  که آیا فن اینورتر در حین عملکرد کار می کند یانه. اگر فن عمل نمی کرد پارامتر مربوط به کنترل فن را مورد بررسی قرار دهید. در صورت عملکرد صحیح فن، جریان اینورتر را مشاهده کنید. اگر جریان بیش از حد مجاز بود نشان دهنده ی وجود مشکل مکانیکی یا زیاد بودن بار است. اگر جریان در حد مجاز بود بیانگر گرم بودن فضای اطراف اینورتر است. از یک فن خارجی استفاده نمایید.

OC

این خطا نمایانگر اضافه جریان خروجی است. این خطا علل مختلفی دارد. برای عیب یابی این خظا، موتور را کاملا از اینورتر جدا و یک بار اینورتر را به تنهایی راه اندازی کنید. وجود خطا در این حالت نمایانگر مشکل سخت افزاری اینورتر می‌باشد. در صورت مشاهده نشدن خطا بار را کاملا از موتور جدا نمایید. سپس موتور را به تنهایی به کمک اینورتر اتصال دهید. فرکانس را بر روی 5 هرتز قرار دهید به صورتی که حرکت شافت موتور به طور واضح مشاهده شد؛ اگر حرکت نرم بود نمایانگر سالم بودن اینورتر است.

وجود هرگونه حالت پله ای در این حالت نمایانگر خرابی سخت افزاری اینورتر(IGBT) می‌باشد. در صورت سالم بودن اینورتر در صورت امکان به ترتیب موتور و اینورتر را جایگزین نموده و مجددا بررسی نمایید. در صورت رفع نشدن مشکل اینورتر قوی تری انتخاب نمایید. با توجه به تک فاز یا سه فاز بودن اینورتر، سربندی موتور را بررسی نمایید. علاوه بر سربندی تمامی اتصالات و سیم کشی های موتور برای اطمینان از نبود هیچگونه قطعی یا اتصال کوتاه بازبینی شوند. اگر از هرگونه ترمز مکانیکی در سیستم استفاده می نماید به خوبی آن را بازبینی و یا در صورت امکان برای تست موقت غیرفعال نمایید.

  1. زمان صعود یا Acceleration Time را افزایش دهید.
  2. گشتاور راه اندازی را افزایش دهید.

OL2

این خطا نشان دهنده، بار زیاد اینورتر می باشد. ابتدا مکانیک دستگاه را کاملا بررسی کنید. ممکن است افزایش ناگهانی بار و یا خرابی موتور منجر به این خطا شده باشد. موتور را کاملا از اینورتر جدا و یک بار اینورتر را به تنهایی راه اندازی کنید. وجود خطا در این حالت نمایانگر مشکل سخت افزاری اینورتر است. در صورت مشاهده نشدن خطا بار را کاملا از موتور جدا و فقط موتور را به تنهایی به کمک اینورتر اتصال دهید. فرکانس را بر روی 5 هرتز قرار دهید به صورتی که حرکت شافت موتور به طور واضح مشاهده گردد.

اگر حرکت نرم بود نمایانگر سالم بودن اینورتر  است. وجود هرگونه حالت پله ای در این حالت نمایانگر خرابی سخت افزاری اینورتر(IGBT) خواهد یود. پس از اطمینان از سالم بودن موتور واینورتر، بار را اتصال و گشتاور راه اندازی را افزایش دهید. سعی کنید در این مرحله برای تست از فرکانس متوسطی استفاده نمایید. فرکانس را بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد انتخاب نکنید. در صورت امکان به ترتیب موتور و اینورتر را جایگزین نموده و مجددا بررسی و  در صورت رفع نشدن مشکل اینورتر قوی تری انتخاب نمایید.

Comfault

وجود این خطا نمایانگر مشکل کابل کی پد یا خود کی پد می‌باشد.  کابل و کی پد مورد استفاده را به ترتیب جایگزین نمایید. برای اتصال باید از کابل شیلد دار CAT5 یا CAT6 استفاده نمود و طول کابل بیش از 5 متر نباشد.

STP0

پارامتر مربوط به مرجع حرکت را بررسی کنید. ممکن است مرجع خارجی تنظیم شده باشد ولی دکمه RUN روی کی پد فشرده شود. عامل دوم ایجاد این خطا می تواند مربوط به فرکانس کاری باشد. حداقل فرکانس در اینورتر 0.1HZاست. اگر فرکانسی کمتر از این فرکانس به اینورتر اعمال شود منجر به این خطا می‌شود. فرکانس را کمی افزایش دهید تا خطا حذف شود.

STP1

این مورد مربوط به خطای راه اندازی مستقیم است. یعنی تنظیمات به گونه ای است که اینورتر به محض اتصال برق ورودی و بدون نیاز به فشردن کلید استارت آغاز به کار می‌کند. برق را قطع و کلید استارت را قطع کنید. سپس مجددا متصل نمایید.

STP2

این خطا زمانی اتفاق می افتد که مرجع حرکت خارجی باشد. همچنین کلید STOP روی کی پد زده شود. به غیر از برخی اینورترهای خاص، STOP و START باید از یک مرجع باشند. می‌توان در این حالت پارامتر مربوط به کلید STOP روی کی پد را غیرفعال نمود.

CTER

خطای سخت افزاری و مربوط به سنسور جریان است. اینورتر را برای تعمیر به شرکت رعد خاورمیانه ارسال نمایید.

E.S

مربوط به استاپ اضطراری است. اصولا یکی از ترمینال های ورودی به صورت پیش فرض بر روی E.S تنظیم است. علاوه بر آن اغلب یکی از ترمینال های ورودی نیز به صورت پیش فرض بر روی حالت RESET تنظیم می‌لاشد می‌توان ترمینال مربوط به RESET را موقتا با یک تکه سیم  فعال کرد تا اجازه دسترسی به پارامترها داده شود و بتوان E.S را غیر فعال کرد.

EPR

خطای مربوط به حافظه  EEPROM است. این خطا در بیشتر مواقع  با Reset و خاموش کردناز بین خواهد رقت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

enemad-logo
کارشناسان ما حتما باهاتون تماس میگیرن