جشنواره زمستانه تا بهار(جشنواره عیدانه) ۱۰ درصد تخفیف در کل دوره ها مهلت ثبت نام فقط و فقط تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲

قلع مردگی در چیپ به چه معناست ؟

فهرست مطالب

مبحث بردها بسیار گسترده و کاربردی بوده؛ به گونه ای که امروزه تقریبا در بیشتر لوازم صنعنی، فنی و مهندسی به کار می‌روند. به منظور شناخت بیشتر و تخصصی تر آنها مجموعه فنی و مهندسی دکتربرد دوره آموزش طراحی برد، دوره آمورش تعمیرات برد و مهندسی معکوس و انواع دوره های آموزشی را در زمینه های دلخواه و مورد تقاضای هنرجویان خود، برگزار می‌کند. این دوره های شامل گواهینامه های معتبر و بین المللی، اساتید مجرب و متخصص و ارائه کننده هر آنچه که برای ورود به بازار کار هنرجویان مورد نیاز است؛ می‌باشند. در صورت تمایل به شرکت در این دوره ها با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

قلع مردگی چیپ چیست؟

در زیر چیپ‌های مادربرد به ازای هر پایه آن یک توپ قلع وجود دارد. این توپ قلع ها در واقع اتصال بین چیپ و مادربرد رو برقرار می‌کنند. معمولاً پس از چند سال کارکرد مادربرد، این توپ قلع‌ها خاصیت رسانایی خودشان را از دست می‌دهند، یا دیگر قادر به برقرار کردن ارتباط چیپ با برد نیستند. وقتی این مشکل به وجود می آید به آن قلع مردگی چیپ می گویند.

یکی از متداول ترین راه هایی که می‌توان این مساله را در یک مادربرد خراب تشخیص داد این است که وقتی روی چیپ را با انگشت محکم فشار می‌دهیم ایراد مادربرد برطرف می‌شود. مثلاً مادربردی که وقتی سوئیچ می‌شود، تصویر نمی‌دهد. ولی وقتی روی چیپ SB فشار وارد می‌کنیم و مادربرد را Restart می کنیم؛ مادربرد بوق تست زده و تصویر آن نمایش داده می‌شود.

قلع مردگی چیپ فقط منحصر به مادربرد نیست. یکی از بیشترین ایراداتی که برای کارت گرافیک ها به وجود می‌آید همین قلع مردگی در چیپست GPU که وظیفه کنترل و پردازش دیتا برای پخش تصویر را دارا می‌باشد.

راه برطرف کردن قلع مردگی چیپ چیست؟

موقعی که این ایراد به وجود می آید بهترین و اصولی ترین راه برای رفع ایراد استفاده از دستگاه BGA ماشین هست. یکی از کارایی‌های این دستگاه برطرف کردن اینجور ایرادات است. اما قیمت این دستگاه بسیار بالا هست و معمولاً خرید آن برای بسیاری از تعمیرکاران به صرفه نیست.

به همین دلیل در مواقعی که این ایرادات به وجود می آید باید قطعه مورد نظر (مادربرد PC – مادربرد لپ تاپ – کارت گرافیک و …) را که این ایراد در آن به وجود آمده نزد تعمیرکاری که این دستگاه را دارد برده و از او بخواهیم تا این ایراد را برطرف کند.

اما در بعضی مواقع که این ایراد در کارت گرافیک به وجود می آید می‌شود از طریق هیت دادن به چیپ مشکل را برطرف کرد. به این طریق که: ابتدا هیتر را در دمای بین 350 تا 450 درجه (بستگی به نوع چیپست، اندازه آن، کیفیت برد دارد) تنظیم کرده و به مدت حدود 10 ثانیه به چیپ بصورت چرخشی حرارت می‌دهیم. (نباید حرارت را یک جا متمرکز کنیم)

بعد پشت چیپ را از زیر برد کارت گرافیک به همین صورت حرارت میدهیم تا برد گرم شود. بعد کلاهک سر هیتر را خارج کرده و از این قسمت به بعد بدون آن هیتر کاری را انجام دهید تا حداکثر گرما به صورت یکنواخت روی چیپست پخش شود. سپس مقداری مایع فلکسی مرغوب را به وسیله سرنگ زیر چیپست تزریق کنید طوری که کاملاٌ زیر چیپست پخش شود. در این مرحله دوباره روی چیپ را به مدت حدود 1 دقیقه به صورت چرخشی هیت می‌دهیم (تقریباً از فاصله نزدیک)

حال توپ قلع های زیر چیپ ذوب شده اند . با نوک پنس به یکی از گوشه های چیپ ضربه زده طوری که چیپ یک تکان کوچک بخورد جا به جا شده و دوباره سر جایش برگردد . در این حالت توپ قلع های مرده دوباره با گرما احیا می‌شوند و معمولاً در اکثر مواقع مشکل برطرف میگردد.

بعد از سرد شدن کامل چیپ با تینر 10000 زیر و اطراف چیپ را تمیز میکنیم طوری که اثری از مایع فلکسی استفاده شده در برد باقی نماند . فقط در حین انجام هیتر کاری باید مواظب قطعات ریز SMD که روی چیپ و اطراف آن قرار دارند باشیم تا با حرارت و فشار باد هیتر جا به جا نشوند.  سعی کنید از چسب نسوز مخصوص این کار که در فروشگاه های لوازم و تجهیزات تعمیرات الکترونیکی موجود هستند استفاده کنید تا این قطعات آسیب نبینند یا جا به جا نشوند.

رفع قلع مردگی چیپ با BGA ماشین

پیش از پرداختن به روش رفع مشکل قلع مردگی چیپ، این مورد –یعنی قلع‌مردگی- یکی از بیشترین ایرادات پیش آمده در کارت گرافیک ها نیز می‌باشند. در هر حال با بروز این اشکال بهترین شیوه برای رفع آن، استفاده از باندینگ ماشین یا همان دستگاه BGA ماشین است.

به همین جهت بسیاری از مراکز تعمیر، خرید آن را مقرون‌بصرفه نمی‌دانند و روش‌های دیگری را برای تعمیر مشکل قلع‌مردگی پیشنهاد می‌دهند. توصیه می‌شود برای رفع این اشکال به مراکزی مراجعه نمایید که مجهز به دستگاه BGA ماشین هستند.

رفع قلع مردگی چیپ با هیت دادن

در صورتی که قلع مردگی چیپ مربوط به کارت گرافیک باشد، در برخی موارد هیت دادن چیپ می‌تواند راهگشا باشد. ابتدا  باید هیتر را در دمای بین 350 تا 450 درجه (بسته به نوع چیپست، اندازه آن و کیفیت برد) تنظیم کرده و به مدت حدود 10 ثانیه به چیپ بصورت چرخشی حرارت داده. (نکته: در هیت دادن چیپ می‌بایست از حرارت دادن مستقیم خودداری کرد). پس از آن، پشت چیپ از زیر برد کارت گرافیک را به همان روش قبلی حرارت داده تا برد گرم شود.

پس از گرم شدن برد، کلاهک سر هیتر را خارج کرده و از این قسمت به بعد اجازه پخش شدن گرما تا حداکثر و به صورت یکنواخت روی چیپست را داده . پس از این کار، باید مقداری مایع فلکسی مرغوب را به وسیله سرنگ زیر چیپست تزریق کرد و اجازه داد تا مایع فلکسی به طور کامل زیر چیپست پخش شود. مجدداً روی چیپ را به مدت حدود 1 دقیقه به صورت چرخشی گرما داده (تقریباً از فاصله نزدیک) تا توپ قلع های زیر چیپ ذوب گردند.

باید با نوک پنس به یکی از گوشه های چیپ ضربه زده شود به طوری که چیپ تکانی کوچک خورده و پس از جابجا شدن دوباره در مکان خود جاگیر شود. این کار کمک می‌کند تا توپ قلع های مرده مجدداً با گرما احیا شوند و مشکل قلع مردگی چیپ برطرف گردد. در پایان کار، پس از سرد شدن کامل چیپ با تینر 10000 زیر و اطراف چیپ را تمیز کرده تا اثری از مایع فلکسی استفاده شده باقی نماند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − یک =

enemad-logo
کارشناسان ما حتما باهاتون تماس میگیرن