جشنواره زمستانه تا بهار(جشنواره عیدانه) ۱۰ درصد تخفیف در کل دوره ها مهلت ثبت نام فقط و فقط تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲

آموزش ریست کردن ECU

فهرست مطالب

ریست کردن ایسیو خوردو کاری زمان بر است. به دلیل پیچیدگی سیستم ماشین ها ممکن است مشکلات دیگری نیز به وجود آیند. همچنین نکات ایمنی نیز وجود دارند؛ که رعایت آن ها الزامی است. همه این موارد در کنار هم نشان دهنده نیاز تعمیرات ایسیو به تعمیرکار حرفه ای است. بنابراین باید توجه داشت به هیچ وجه به تنهایی و بدون برخورداری از دانش کافی اقدام به ریست کردن آن نکنید.

آموزشگاه فنی و حرفه ای دکتربرد در دوره آموزش تعمیرات ماشین سنگین و دوره آموزش تعمیرات ایسیو خودرو، برای علاقه مندان به خودرو و تعمیرات آن، برگزار می‌کند. در این دوره ها از صفر تا صد آموزش های لازم ECU خودرو مورد بررسی و آموزش قرار خواهد گرفت. از ویژگی های مختص به دکتربرد، پشتیبانی مادام العمر در کنار مدرک معتبر بین المللی است. در صورت تمایل به شرکت در دوره یا کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

ECU چه کار می‌کند؟

اول از همه، مهم است که بدانید سیستم ECU چیست و در ماشین شما چه می کند. اساساً، سیستم ECU اتومبیل شما قصد دارد در حین رانندگی با موتور اتومبیل شما آشنا شود. در این فرآیند یادگیری، ECU تغییرات تحمل محرک‌ها و سنسورهای موتور خودروی شما را ردیابی می‌کند. برخی از این مقادیر موقعیت چوک خودکار در حالت بیکار بودن خودرو و همچنین افزایش تریم انژکتورها است. مقادیری که سیستم ECU یاد می گیرد در RAM ذخیره می شود. این رم توسط یک باتری پشتیبانی می شود، به طوری که حتی زمانی که موتور خاموش است نیز ذخیره می شود. این بدان معناست که هر بار که موتور خود را روشن می کنید، مقادیر ذخیره شده را می خواند و به جای شروع از صفر، فقط از آنجا شروع به کار می کند.

هنگامی که تصمیم به تنظیم مجدد سیستم ECU خود می‌گیرید، قصد دارید تمام گزارش‌های ذخیره شده و حافظه بلند مدتی را که سیستم ECU شما تا به امروز داشته است پاک کنید. این سیاه ها شامل سرعت در حالت آرام، جرقه، سوخت و غیره است. کدهای عیب نیز برای اهداف تشخیصی در سیستم ECU ذخیره می شوند. هنگامی که ECU خود را بازنشانی می‌کنید، این مقادیر را روی یک پیش فرض خنثی تنظیم می کنید. همچنین تمام کدهای مشکل ذخیره شده را پاک خواهید کرد.

چگونه سیستم ECU خود را ریست کنیم؟

ECU را ریست کنید

برای تنظیم مجدد سیستم ECU ، فقط این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

  1. ماشین خود را حدود 15 دقیقه روشن کنید؛ تا آن را به دمای معمولی خود برسانید.
  2. حالا سرب زمین را از باتری جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که انتهای سرب با هیچ سطح فلزی دیگر ماشین شما تماس نداشته باشد.
  3. 5 دقیقه صبر کنید.
  4. ترمز را حدود 20 ثانیه فشار دهید. با این کار خازن های سیستم ECU به طور کامل از طریق چراغ های ترمز تخلیه شوند. اکنون، سیستم ECU شما تمام حافظه ذخیره شده خود را از دست داده است.
  5. اکنون سرب زمین را دوباره به باتری وصل کنید.
  6. گام اساسی برای تنظیم مجدد سیستم ECU این است که منبع برق پشتیبان را به طور کامل حذف کنید.
  7. برای حفظ مقادیر ذخیره شده، خودروها فیوزی دارند که مستقیماً به باتری می‌رود. معمولاً این همان فیوز و خطی است که رادیو شما را تغذیه می‌کند.

راه دیگر تنظیم مجدد سیستم ECU

به جای باز کردن کاپوت و جدا کردن سرب زمین، می‌توانید با کشیدن فیوزی که رادیو یا چراغ‌های پایتان را روشن می‌کند؛ باتری را از ماشین خود جدا کنید. می‌توانید این فیوز را در نزدیکی جعبه فیوز خود پیدا کنید.فیوز معمولاً در سمت راست پایین کنترل های چراغ پا قرار دارد. دستورالعمل های گام به گام این روش را دنبال کنید:

  1. کلید ماشین خود را بیرون بیاورید.
  2. فیوز را هم بیرون بکشید.
  3. 15 ثانیه صبر کنید و آن را دوباره در آن قرار دهید.
  4. این یک راه ساده تر برای حذف هر گونه حافظه بلند مدت ذخیره شده در سیستم ECU خودرو شما است.

 نکات تنظیم مجدد سیستم ECU

بعد از ریست کردن ماشین را برانید. هنگامی که سیستم ECU خود را مجدداً تنظیم کردید؛ مهم است که ماشین را حدود 30 دقیقه رانندگی کنید تا در مورد سبک رانندگی خود آموزش دهید. چه علاقه مند به افزایش عملکرد آن هستید و یا اینکه ماشین خود را انعطاف پذیرتر و مقرون به صرفه تر کنید. آن را به همان سبک رانندگی کنید. سپس سیستم ECU شما با سبک رانندگی فردی شما سازگار خواهد شد.

 ریست کردن ماژول کنترل موتور

یکی از مهمترین عملکردهای ECM وسیله نقلیه شما، توانایی آن برای ذخیره داده های طولانی مدت در حافظه آن است. همانطور که شما رانندگی می‌کنید، کامپیوترهای موتور به طور مداوم در حال کار هستند؛ تا در مورد نحوه رانندگی وسیله نقلیه خود بیاموزند. همچنین نحوه عملکرد سایر ماژول ها را تنظیم کنند. که باعث می‌شود وسیله نقلیه شما تا حد امکان کارآمدتر کار کند. زیرا ECU شما دائماً در مورد عادت رانندگی شما می آموزد زیرا ظرفیت ذخیره سازی داده های زیادی از جمله کدهای مشکل شما را دارد؛ که اطلاعات بسیار مفیدی در هنگام تشخیص خطاهای احتمالی در وسیله نقلیه شما است. تجزیه و تحلیل این داده های شخصی و یادگیری نحوه تنظیم مجدد ECM، هر دو در این مرحله تشخیصی ضروری است.

پرچمدار یک موتور رایانه در انبار

اگر چراغ چک موتور شما روشن شود، احتمالاً یک مشکل الکتریکی داخلی در خودروی شما وجود دارد که باید برطرف شود. قبل از تعویض هر قطعه ای که می خواهید ECM خود را ریست کنید تا مطمئن شوید که تعویض قطعات کاملا ضروری است. چند راه برای تنظیم مجدد ماژول های کنترل موتور وجود دارد. یکی از راه ها این است که کابل باتری را به مدت 2 تا 3 دقیقه جدا کنید و منتظر بمانید که آیا چراغ چک موتور پس از وصل مجدد باتری و روشن شدن ماشین دوباره روشن می شود یا خیر.

ماشین را حداقل 10 مایل برانید تا Ecu یاد بگیرد، اگر مشکلی برای وسیله نقلیه شما وجود داشته باشد؛ چراغ چک موتور دوباره روشن می‌شود. سپس می‌توانید کد خطا را که ECM می‌زند تجزیه و تحلیل کنید. این کدها شما را به سمت ریشه مشکل راهنمایی می‌کنند. می‌توانید برای رفع مشکل شروع به تعویض قطعات کنید. پس از نصب قطعات جدید، می‌خواهید رایانه خود را مجدداً تنظیم کنید تا کنترل موتور بتواند قطعات جدید را یاد بگیرد و این داده‌های جدید را ذخیره کند. مطمئن شوید که هیچ مشکلی در کابل باتری وجود ندارد. قبل از تنظیم مجدد ecu، یک منبع تغذیه پشتیبان در دسترس دارید.

تنظیم مجدد ماژول کنترل موتور از طریق جعبه فیوز

تنظیم مجدد ECU اتومبیل شما همچنین می‌تواند در هنگام انجام تغییرات در خودرو مفید باشد. در این مثال، شما می‌خواهید ماژول های کنترل موتور خود را به صورت دستی از طریق جعبه فیوز ریست کنید. جعبه فیوز در سمت سرنشین و در کنار باتری قرار دارد. وقتی وسیله نقلیه شما به درستی گرم شد، می‌خواهید وسیله نقلیه خود را خاموش کنید و هر دو فیوز را از برق بکشید. با جدا کردن باتری، برق را قطع کنید. پس از چند دقیقه تمام اطلاعات قدیمی باید بازنشانی شوند. بنابراین فیوزها را دوباره وصل کنید. خودروی خود را دوباره روشن کنید.

حداقل 10 دقیقه وسیله نقلیه خود را در حالت بیکار رها کنید. این کار به ECM شما زمان کافی برای یادگیری تغییرات جدید نصب شده روی وسیله نقلیه شما را می‌دهد. از آنجایی که ECU خودکار ماژول بسیار حساسی است؛ بسیار مهم است که دستگاه را پس از نصب اصلاحات مجدداً تنظیم کنید. در غیر این صورت ممکن است تغییرات جدید با روش قبلی موتور مغایرت داشته باشد.

ریست کردن ECU اتومبیل خود به هیچ وجه نباید دردسرساز باشد. زیرا راه های زیادی برای تنظیم مجدد ECU شما وجود دارد و دلایل بسیار بیشتری برای انجام این کار وجود دارد. بازنشانی کامپیوتر خودرو هیچ آسیبی به خودروی شما وارد نمی‌کند. همیشه باید زمانی انجام شود که هر گونه تعویضی مانند فیلتر بنزین، سنسور ضربه زدن، حتی زمانی که بعد از کار بر روی تهویه مطبوع خودرو یا هر عیب‌یابی؛ نصب شود. اگر می خواهید ECM وسیله نقلیه خود را تعویض کنید، بررسی دفترچه راهنمای تعمیرات یا دفترچه راهنمای مالک خود را فراموش نکنید.

چگونه کامپیوتر ماشین خود را ریست می‌کنید؟

ECU را ریست کنید

2 روش متداول برای ریست کردن کامپیوتر ماشین، جدا کردن باتری یا تنظیم مجدد فیوز مربوط به ماژول کنترل موتور است.

آیا قطع کردن باتری ECU ریست می‌شود؟

باتری را جدا کنید. کلید احتراق را به مدت حدود 15 دقیقه در وضعیت روشن قرار دهید؛ تا ECU دوباره تنظیم شود.

آیا می‌توان ECU را ریست کرد؟

بله، همه ECU واحدهای کنترل موتور را می توان ریست کرد. باید یک بار طبق دستورالعمل سازنده برای یک فرآیند یادگیری مجدد روان یا پس از نصب یک واحد جایگزین، بازنشانی شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]
دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 1 =

enemad-logo
کارشناسان ما حتما باهاتون تماس میگیرن