تجربه بالا تعمیرکاران در کنار دستگاه دیاگ حرفه ای؛ به مشتریان کمک میکند تا قبل از خرید خودرو و در زمان بروز مشکل های فنی آن را با کمک کارشناسان فنی، کامل تست نمیاند. در بیشتر مواقع توجه به ظاهر خودرو باعث نادیده گرفتن وخامت اوضاع داخلی آن شده. دیاگ ها در این شرایط به کمک ما میآیند. متخصصان مجرب در به کارگیری دیاگ کوشا و حساس هستند. در واقع اعتقاد آنها بر این است که وجود دیاگ برای کمک به تعمیرکار و تعمیر هرچه دقیق تر خودرو است.
ما در آموزشگاه فنی و حرفه ای دکتربرد در دوره آموزش تعمیرات ایسیو ماشین های سنگین و دوره آموزش تعمیرات ایسیو خودرو برای علاقهمندان مباحثی در جهت آشنایی و نحوه استفاده از دیاگ را آموزش خواهیم داد. اساتید مجموعه دکتربرد از متخصصین حوزه های تعمیر و از فعالان رشته مورد تدریس خود میباشند. از ویژگی های متمایز کننده دکتربرد با سایر آموزشگاه ها، مدرک معتبر در سطح بین المللی و پشتیبانی مادام العمر هنرجویان میباشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاورین ما همه روزه پاسخگوی سوالات شما هستند.
کاربرد دیاگ چیست؟
در اوایل دهه 80 بود که صنعت خودروسازی به فکر این افتاد که باید برای خودروهای تولید شده راهی قرار دهد؛ تا مکانیک ها بتوانند بدون اینکه دل و روده خودرو را کف زمین پهن کنند از ایرادات آن آگاه شوند. سپس فقط قطعاتی را که نیاز به تعمیر دارد را جدا و تعمیر کنند. برای تحقق این امر کامپیوترهای هوشمند وارد خودروها شدند. این کامپیوترها که روی خودرو نصب میشدند؛ از طرفی نیز روی نقاط حیاتی خودرو مانند گیربکس، ترمزها، خنک کننده ها، قطعات برقی، قطعات حیاتی موتور و امکانات رفاهی و آپشن ها، سنسورها و کنترل کننده هایی قرار میگرفتند.
از دلایل این امر کار ابن بود؛ که اگر به هر عنوانی دچار خطا و عیب شدند؛ کد خطایی مربوط به آن نقطه را روی حافظه ای در داخل کامپیوتر خودرو وارد کنند. دیگر دلایلی که چنین کامپیوتری هایی بوجود آمدند، وجود امکانات رفاهی که روز به روز در خودروها بیشتر و بیشتر ظهور پیدا میکنند از دیگر دلایل مهم، بررسی وضعیت آلایندگی یک خودرو است که ورود این نوع کامپیوتر ها رو توجیه میکند.
دستگاه دیاگ چیست؟
دیاگ که مخفف کلمه دایاگنوستیک ( Diagnostic ) است به نوعی عملیات خطایابی توسط دستگاه مخصوصی گفته میشود که اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج میکند و بعد از آنالیز کدهای خطا موجود در آن، میتوان به ایرادهای جزیی و کلی خودرو پیبرد. دستگاه های دیاگ همگی به نوعی کد خوان هستند و بطور کلی به دو دسته تقسیم میشوند.
دسته اول به نام اسکنر ها معروفند؛ که فوق العاده حرفه ای و کارامد هستند. بیشتر این نوع دستگاه ها را در نمایندگی خودروها لوکس، نمایشگاه های مدرن و شرکت های مرتبط با کارشناسی فنی خودرو که به صورت حرفه ای فعالیت میکنند؛ میتوانید مشاهده کنید. نمونه این نوع از اسکنرها را میتوان دستگاه فوق پیشرفته جی اسکن ( G-SCAN ) نام برد که قابلیت های بسیار فوق العاده ای دارد.
نمونه ی بعدی دستگاه هایی هستند که بسیار ارزانتر و به قولی دم دستی تر هستند؛ که حتی شما هم شاید بتوانید از آن استفاده کنید. این دستگاه ها هم مانند اسکنر ها هستند با این تفاوت که بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو به جای ارسال اطلاعات به اسکنر آن را توسط بلوتوث یا وای فای به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال میکنند. کافیست شما اپلیکیشن مرتبط با دستگاه دیاگ مورد نظر را روی کامپیوتر یا موبایل اندرویدی خود نصب کنید؛ تا این دستگاه ها بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو اطلاعات را بصورت زنده به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال کنند.
کدخوان ها چطور اطلاعات را ارسال میکنند؟
دستگاه های دیاگ برای اینکه بتوانند اطلاعات کامپیوتر خود را به نمایش در آورند؛ باید به پورت یا درگاهی در خودرو به نام او بی دی ( OBD ) متصل شوند. این کار توسط یک کد خوان انجام میپذیرد. البته پورت های او بی دی در خودروهای مختلف در جایگاه های مختلفی قرار دارند. بعضی در زیر داشبورد، بعضی هم زیر کاپوت و برخی دیگر هم در کنسول میانی خودرو جا ساز شده اند.
پورت او بی دی زیر داشبورد
از سال 1996 به قبل نسخه اول او بی دی ها ( OBD1 ) روی خودروها نصب شد. برای اتصال به این نوع درگاه حتما میباید نوعی پورت مخصوص همان خودرو وجود میداشت . ولی بعد از آن تمامی خودروها مجهز به درگاه او بی دی نسخه 2 ( OBD2 ) شدند؛ که دیگر به راحتی میشد با هر دستگاهی اطلاعات کامپیوتر خودرو را به نمایش در آورد. دستگاه های دیاگ بعد از اتصال به درگاه OBD اطلاعات آن را از پین ها مختلف آن خوانده و آن را یا به اسکنری و یا اینکه توسط یک واسط مانند بلوتوث یا وای فای به موبایل یا کامپیوتر ارسال میکند و بعد از آن نیز تجزیه و تحلیل کدهای ارسال شده به عهده ی اسکنر و یا اپلکیشینی است که کدها رو میخواند.
چه مواردی در دستگاه دیاگ قابل رویت است؟
اسکنرهای حرفه ای تفاوت خود را اینجا نشان میدهند. اسکنرها با داشتن پایگاه داده عظیمی که از کدهای خطا و دلایل آنها در اختیار دارند براحتی به یک مکانیک حرفه ای کمک میکنند تا کد خطا را بصورت کامل تجزیه و تحلیل و عیب یابی کند و حتی این اسکنر ها این قابلیت را دارند که بصورت دستی توسط مکانیک سنسور ها خودرو را دستکاری کنند و یا بعضی از کدهای خطا را پاک کنند.البته فقط اگر قطعه مورد نظر مشکل فیزیکی واقعی نداشته باشد پاک کردن کد خطا علاجی خواهد بود، در غیر اینصورت اینکار فایده آنچنانی ندارد و قطعه باید تعمیر شود.
ولی در حالت کلی اکثر دستگاه های دیاگ قابلیت تشخیص مشکلات برقی خودرو، سنسور های حیاتی خودرو مانند سنسور اکسیژن، سنسور کاتالیزور، سنسور ABS و اگر خودرو اتومات باشد قابلیت خواندن پارمترهایی مرتبط به گیرباکس خودرو مانند فشار روغن گیرباکس را دارند که برای تشخیص سلامت گیربکس بسیار با اهمیت و حیاتی است.هر چه خودرو حرفه ای تر و پیچیده تر باشد ( معمولا خودروهای لوکس ) پارامترها، کدهای و وضعیت های بیشتری را میتوان با دستگاه دیاگ از آنها استخراج کرد و هر چه خودرو ساده تر و مکانیکی باشد مسلما این پارامترها کمتر و کمتر خواهند بود.یکی از موارد قابل تشخیص محبوب در دستگاه دیاگ قابلیت تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو است که بسیار بسیار کاربردی است که به شدت میتواند مچگیر خوبی برای فروشنده ها و دلالان متخلف و درغگو باشد.
پارامترهای نمایشی برای دستگاه دیاگ
پارامترهایی که قابل رویت هستند؛ شامل مواردی مانند: کیلومتر خودرو، سوخت، ولتاژ باطری و … میشوند.
دیاگ زدن فقط نمایش داده ها نیست
با وجود اینکه دستگاه دیاگ بسیاری از اطلاعات و وضعیت ها خودرو را به نمایش در میآورد. ولی تحلیل این اطلاعات آنقدر ها هم ساده نیست. بعضی وقتها کدها یکسان است. ولی دلایل میتواند متفاوت باشد. در اغلب مواقع تحلیل داده هاست که کار را مشکل میکند و نیازمند یک کارشناس حرفه ای است تا بتواند بعد از خواندن آن کد، تحلیل و گراف های آماری دقیقا وضعیت خودرو را تشخیص دهد.
بنابراین به این سادگی ها هم فکر میکنید نیست که مثلا دستگاهی بخرم، وصلش کنم به او بی دی و بعد از آنهم اطلاعات را بخوانم و همه ایرادات ماشین را خودم به تنهایی بتوانم دربیاورم. در ضمن در زمانی که خودرو به قولی دیاگ خور نباشد؛ که دیگر هیچ! تنها کسی که میتواند به شما کمک کند فقط یک کارشناس خبره و حرفه ای خودرو است تا بتواند خودرو مورد نظر را برایتان کارشناسی فنی کند.
اکثریت قریب به اتفاق وسایل نقلیه مدرن بیش از هر زمان دیگری کامپیوتری هستند. در حقیقت این بسیار خوب است. این رایانهسازی به خودروها اجازه میدهد؛ تا با تستهای عیبیابی خودران بهطور کامل بررسی شوند. تا زمانی که وسیله نقلیه شما در حالت کارکرد بهینه حفظ شود. این تستها میتوانند اجزا و سیستمهای یکپارچه خودرو را برای خطا یا نقص قبل از اینکه واقعاً خطرناک شوند، اسکن کنند.
تست عیب یابی خودرو چیست؟
تست عیبیابی خودرو، تجزیه و تحلیل دیجیتالی سیستمها و اجزای مختلف کامپیوتری خودرو شماست. وسایل نقلیه مدرن بسیار دیجیتالی تر از آن چیزی هستند که مردم فکرش را میکنند. نرمافزار تخصصی هر زمان که موتور خودروی شما روشن میشود؛ کار میکند. بر ویژگیهای مختلف نظارت و گزارشهای دادهای را ایجاد خواهد کرد. سپس میتوان آنها را در طول تست عیبیابی خودرو جمعآوری و تجزیه و تحلیل نمود. تستهای تشخیصی خودرو، اجزا و سیستمهای خودروی شما را اسکن میکنند؛ تا مشکلات قطعاتی مانند موتور، گیربکس، مخزن روغن، دریچه گاز و بسیاری موارد دیگر را بررسی نمایند.
از آنجایی که تستهای عیبیابی خودرو برای خواندن صحیح نیاز به دستگاهها و تخصص خاصی دارند. اکثر تستها با مکانیک یا در مغازههای نمایندگی انجام میشوند. با این حال، در صورت داشتن دانش و تجهیزات مناسب، میتوانید تست تشخیص خودرو را در منزل نیز انجام دهید. آزمایشهای عیبیابی خودرو معمولاً زمانی صورت میگیرند؛ که داشبورد خودرو سیگنال «موتور چک» یا چراغهای هشدار دهنده دیگر را نشان دهد. آنها همچنین میتوانند به عنوان بخشی از قرار ملاقات های تعمیر و نگهداری منظم انجام شوند.
چه قطعاتی از خودرو تست می شوند؟
این روزها تست های تشخیصی خودرو جنبه های مختلف وسیله نقلیه شما را تحلیل مینمایند. به طور خاص، آنها را در دسته مشکلات زیر بررسی میکنند:
- موتور خودرو یا اجزای جداگانه
- مربوط به انتقال و پاسخگویی خودرو شما
- در پاسخگویی ترمز
- آلودگی یا نقص احتمالی در سیستم اگزوز خودرو شما
- علائم ساییدگی یا شکستگی در اجزای اصلی مانند انژکتور سوخت، کویل های احتراق و دریچه گاز
اگرچه این نتایج میتواند به رانندگان کمک کند تا وضعیت خودروی خود را ارزیابی کنند. اما به خاطر داشته باشید که تست های تشخیصی خودرو کاملا دقیق نیستند. آنها نمیتوانند در بسیاری از موارد دقیقاً به تکنسین یا آزمایش کننده بگویند که مشکل چیست. در عوض، از آنها برای محدود کردن محل یک مشکل یا خطای احتمالی استفاده میشود تا مکانیکها بتوانند سریعتر مشکل را برای رانندگان شناسایی کرده و از آن مراقبت کنند.
دوره مورد نیاز آزمایشات تشخیصی خودرو چقدر است؟
در بیشتر موارد، رانندگان منتظر می مانند تا وسایل نقلیه خود را به مکانیک یا بدنه فروشی خودرو ببرند تا عیب یابی را انجام دهند. بسیاری از رانندگان دیگر منتظر میمانند تا نقصی رخ دهد یا چراغ “چک موتور” چشمک بزند تا در نهایت تسلیم شوند و ماشین خود را به مکانیک محلی خود ببرند. از نظر فنی، آزمایشهای تشخیصی خودرو به معنای سنتی کلمه هرگز «نیاز» نیستند. آنها به سادگی ابزارهایی هستند که مکانیک ها می توانند از آنها برای تسریع روند تعمیر با ارزیابی سریع و کارآمد مسائل استفاده کنند.
با این حال، ممکن است ایده خوبی باشد که یاد بگیرید. چگونه خودتان یک آزمایش تشخیصی ساده انجام دهید. با تجهیزات مناسب، میتوانید به طور منظم خودروی خود را از نظر مشکلات تست و از بروز هرگونه نقص جدی در طول زمان جلوگیری کنید. اگر تصمیم به انجام این کار دارید؛ این یک قانون سرانگشتی خوب است که یک بار در هر فصل یک تست تشخیص خودرو انجام دهید.
چقدر طول می کشد تا تست عیب یابی خودرو انجام شود؟
تستهای معمولی عیبیابی خودرو با یک اسکنر اولیه و نرمافزار عیبیابی انجام میشوند. این تست ها فقط چند دقیقه زمان میبرند. اما صرفاً انجام آزمایش فقط شروع فرآیند تعمیر و نگهداری است. پس از دریافت اطلاعات از آزمایش، تعمیرات یا اقدامات پیشگیرانه باید در نظر گرفته و تکمیل شود. یک روش تست تشخیصی خودرو اغلب به شرح زیر انجام می شود:
آزمایش زمانی آغاز میشود که اسکنر کد نور «موتور بررسی» را بررسی میکند. کامپیوتر ماشین شما کدی را در کنار چراغ چک موتور تولید می کند که میتواند منبع یک مشکل احتمالی را نشان دهد. مکانیکهایی که آزمایش را انجام میدهند، معمولاً یک اسکنر تشخیصی را به ماشین متصل میکنند تا این کدهای مشکل را بخواند و آنها را به اطلاعات عملی تبدیل کند.
در مرحله بعد، مکانیک ها کار تحقیقاتی را انجام میدهند تا ببینند مشکل کجا و چیست. آنها ممکن است از کدهای خطا برای محدود کردن منطقه جستجوی خود استفاده کنند. به عنوان مثال، کد چراغ چک موتور ممکن است نشان دهد که اگزوز مشکلی دارد. بنابراین اگزوز اولین منطقه ای است که مکانیک بررسی خواهد کرد. پس از شناسایی هر گونه مشکل، مکانیک ممکن است تصمیم به انجام تعمیراتی مانند تعویض قطعات آسیب دیده یا تمیز کردن مناطق کثیف بگیرد. تست ممکن است پس از اتمام تعمیرات تکرار شود تا از رفع خطای اولیه اطمینان حاصل شود.
قیمت دیاگ چند است؟
هزینه های عیب یابی خودروها بر اساس نوع خودروی، عیب آن، مراحل رفع آن ایجاد تفاوت میکند. مدل و هرگونه مشکل احتمالی که ممکن است خودرو داشته باشد. به طور معمول تستهای اولیه هیچ مشکل مهمی را نشان نمیدهند. با این حال میتوانند تا نزدیک به یک میلیون تومان هزینه بتراشند. برخی از تجزیه و تحلیل های عمیق تر و تعمیرات مرتبط با آنها بسته به شدت و پیچیدگی موضوع، ممکن است؛ هزینه های بسیار بیشتری در پی داشته باشند.
مزایای تست های تشخیص خودرو چیست؟
تست های تشخیصی خودرو به دلایل مختلفی با اهمیت هستند. تستهای تشخیصی خودرو به شما کمک میکنند؛ تا خطاها را قبل از فاجعهآمیز شدن تشخیص دهید. در دراز مدت در هزینه شما صرفهجویی میکند. علاوه بر این، تشخیص خطاها قبل از اینکه جدیتر شوند میتواند به طور بالقوه جان شما یا زندگی دیگران را نجات دهد. برای مثال، تستهای تشخیصی خودرو میتوانند به شما بگویند که چه زمانی باید ترمزهای خود را قبل از خرابی در بزرگراه تعویض کنید. تستهای عیبیابی خودرو همچنین میتوانند سیستم کامپیوتری خودروی شما را برای هرگونه اعلانهای سازنده یا اطلاعات ذخیرهشده بررسی کنند. داده ها میتوانند به تکنسین ها کمک کنند تا بهترین تعمیرات ممکن را برای وسیله نقلیه شما ارائه دهند.
تستهای تشخیصی خودرو ابزارهای مفیدی هستند؛ که باید یک تمرین منظم برای هر چکاپ تعمیر و نگهداری خودرو شما باشد. برای جلوگیری از سختی های رفتن به مکانیکی، خرید تجهیزات لازم و انجام آزمایشات تشخیصی منظم خود را در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه شما به بهترین شکل ممکن کار میکند. تست عیب یابی خودرو کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که خودروی شما آسیب طولانی مدت یا فاجعه بار و جبران ناپذیر ناشی از خرابی قطعات یا خطاهای کامپیوتری را متحمل نمیشود.