جشنواره زمستانه تا بهار(جشنواره عیدانه) ۱۰ درصد تخفیف در کل دوره ها مهلت ثبت نام فقط و فقط تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲

ecu چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

ایسیو چیست؟

ECU کامپیوتری با تراشه های کامپیوتری از پیش برنامه ریزی شده است و قابل برنامه ریزی داخلی می‌باشد و تفاوت زیادی با کامپیوتر یا لپتاپ هایی که استفاده می‌کنیم،  ندارد. از ECU که واحد کنترل الکترونیکی می‌باشد در خودروها و کامیون ها استفاده می شود تا عملکرد موتور و سایر اجزاء ماشین را کنترل کند.

ECU برای کامپیوتر موتور خودرو و کارکرد موتور با استفاده از سنسورهای ورودی و اجزای خروجی برای کنترل تمام عملکردهای موتور استفاده می شود.

ECU ها در شکل ها و اندازه های مختلف تولید می شوند. در اینجا لیستی از محبوب ترین مارک های ECU  مورد استفاده در خودروهای بریتانیا آمده است.

از ECU که واحد کنترل الکترونیکی می‌باشد در خودروها و کامیون ها استفاده می شود تا عملکرد موتور و سایر اجزاء ماشین را کنترل کند. ECU کامپیوتری با تراشه های کامپیوتری از پیش برنامه ریزی شده است و قابل برنامه ریزی داخلی می‌باشد. که تفاوت زیادی با کامپیوتر یا لپتاپ هایی که استفاده می‌کنیم، ندارد.

ECU برای کامپیوتر موتور خودرو و کارکرد موتور با استفاده از سنسورهای ورودی و اجزای خروجی برای کنترل تمام عملکردهای موتور استفاده می شود.

ECU ها در شکل ها و اندازه های مختلف تولید می شوند. در اینجا لیستی از محبوب ترین مارک های ECU  مورد استفاده در خودروهای بریتانیا آمده است.

ایسیو چیست

مارک‌های محبوب ECU در خودروهای بریتانیا

  1. BOSCH
  2. DELCO
  3. DELPHI
  4. EEC V1
  5. FORD
  6. JOHNSON
  7. MARELLI
  8. MELCO
  9. MITSUBISHI
  10. SAGEM
  11. SIEMENS
  12. TRIONIC

کاربرد ecu

ECU برای محاسبه اطلاعات با استفاده از برنامه ای که در ECU روی یک تراشه حافظه قابل برنامه ریزی ذخیره شده است، به ورودی های سنسورهای خودرو می‌دهد به طور مثال: اگر سنسور میل لنگ به میل بادامک نیاز داشته باشد. برنامه ECU از اطلاعات حسگر ورودی برای محاسبه خروجی مورد نیاز مانند مقدار سوخت تزریق شده و زمان جرقه زدن سیم پیچ برای راه اندازی موتور استفاده می کند.

ECU های مختلفی برای سیستم های متفاوت روی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. این ECUها می توانند برای گیربکس، کنترل کشش یا ABS، AC، عملکردهای بدنه و کنترل روشنایی، موتور، کیسه های هوا یا هر سیستم دیگری که ممکن است موتور داشته باشد استفاده شود.

برخی از خودروها ممکن است بیش از یک ECU را در یک واحد به نام ماژول کنترل سیستم انتقال قدرت (PCM) ترکیب کنند. این واحدها می توانند با داشتن ماژول های بیشتر در یک مکان یک مزیت باشند، البته ممکن است با اضافه کردن سیم های بلندتر برای رسیدن به قطعه ای که کار می کند، مشکل ایجاد کند و این مورد نقطه ضعف ایسیو می‌باشد.

اکثر وسایل نقلیه جدیدتر شروع به استفاده از یک خط ارتباطی بین ماژول های مختلف روی یک وسیله نقلیه کرده اند تا بتوانند اطلاعات را به اشتراک بگذارند و نیازی به استفاده از حسگرهای اضافی نیست.

به عنوان مثال، یک سنسور سرعت، در چرخ، سرعت چرخ را تشخیص می دهد و ورودی به ماژول ترمز ضد قفل (ABC) خواهد بود.

مزایای استفاده از حسگرهای ورودی

استفاده از حسگرهای ورودی و به اشتراک گذاری در همه جای خودرو با استفاده از فقط دو خط داده بین ECU ها، میزان سیم کشی استفاده شده در خودروها را کاهش می دهد. همچنین به اشتراک گذاری اطلاعات بین ماژول ها به این معنی است که آنها به یک زبان مشترک بین خود نیاز دارند تا بتوانند به عنوان یک گروه عمل کنند.
هنگامی که یک رایانه از کار می‌افتد یا اطلاعات را به دلیل خطا به اشتراک نمی‌گذارد، ممکن است به هنگام ورودی سنسور از ماژول خراب، روی بقیه ماژول ها نیز تاثیر بگذارد.

ECU موتور در اکثر خودروها به کانکتور عیب یابی داخلی متصل است و تمام اطلاعات عیب یابی موجود در این خط را به همه ماژول ها یا ECU های دیگر منتقل می کند. این مقدار سیم مورد نیاز را کاهش می دهد و زمانی که می‌خواهید هر ECU را آزمایش کنید نیازی به آنها مراجعه آن ها نیست.

ایسیو عملکرد

عملکرد ecu

  1. مرحله اول عملیات ECU در واقع مدیریت توان است. اینجاست که ولتاژهای مختلف تنظیم شده و برق رسانی ECU انجام می شود. اکثر ECU ها به دلیل تنوع اجزای داخل، مدیریت توان پیچیده ای دارند و ولتاژهای 1.8 ولت، 2.6 ولت، 3.3 ولت، 5 ولت، 30 ولت و تا 250 ولت را به طور دقیق از منبع تغذیه 10 تا 15 ولت خودرو تنظیم می کنند.
  2. هنگامی که ولتاژهای صحیح تامین شد، ریزپردازنده ها می توانند شروع به راه اندازی کنند. در اینجا ریزپردازنده اصلی نرم افزار را از روی حافظه می خواند و یک بررسی خودکار انجام می دهد.
  3. سپس داده ها را از حسگرهای متعدد روی موتور می خواند و آنها را به اطلاعات مفید تبدیل می کند. این اطلاعات اغلب از طریق CANbus – شبکه کامپیوتری داخلی ماشین شما – به ماژول های الکترونیکی دیگر منتقل می شود.
  4. هنگامی که ریزپردازنده اصلی این اطلاعات را تفسیر کرد، به جداول یا فرمول های عددی داخل نرم افزار مراجعه می کند و خروجی ها را در صورت نیاز فعال می کند.

مثال. اگر سنسور موقعیت میل لنگ نشان دهد که موتور در حال رسیدن به حداکثر فشرده سازی در یکی از سیلندرها است، ترانزیستوری را برای سیم پیچ احتراق مربوطه فعال می کند. فرمول و جداول ذکر شده در نرم افزار باعث می شود تا فعال سازی این ترانزیستور بر اساس موقعیت دریچه گاز، دمای مایع خنک کننده، دمای هوا، باز شدن EGR، نسبت مخلوط و اندازه گیری های قبلی که احتراق نادرست را نشان می دهد، به تاخیر بیفتد یا پیشرفت کند.

عملکرد پردازنده اصلی در داخل ECU و فعال سازی بسیاری از خروجی ها توسط یک ریزپردازنده نظارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اساساً یک رایانه دوم که مطمئن می شود رایانه اصلی همه چیز را به درستی انجام می دهد. اگر ریزپردازنده مانیتورینگ از هیچ جنبه ای از ECU راضی نباشد، این قدرت را دارد که کل سیستم را ریست کند یا آن را به طور کامل خاموش کند. استفاده از پردازنده مانیتورینگ با اعمال کنترل دریچه گاز درایو به سیم به دلیل نگرانی های ایمنی در صورت بروز خطا در ریزپردازنده اصلی ضروری است.

پیدا کردن نسخه و مدل ECU

هنگامی که ECU خود را پیدا و خارج کردید، به احتمال زیاد دوست دارید که بدانید ECU چه برند و مدلی دارید. بر روی ECU یک برچسب با نام ساخت و تعدادی شماره سریال وجود دارد. هر ECU فرمت خاص خود را برای شناسایی مدل ECU دارد.

دوره آموزش تعمیر دستگاه ECU از برندها مختلف در مرکز فنی و مهندسی تعمیرات تخصصی دکتر برد. بعد از آموزش در کلاس‌های تعمیر برد دستگاه ECU کارت طلایی پشتیبانی مادام العمر و گواهینامه‌ی معتبر دریافت خواهید کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]
دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 6 =

enemad-logo
کارشناسان ما حتما باهاتون تماس میگیرن